Článek
Skandál kolem podvodů při měření emisí výfukových plynů, pro který se velmi rychle vžilo označení Dieselgate, vypukl již v září roku 2015. Původně se týkal značek spadajících pod křídla koncernu Volkswagen, postupně se však okruh podezřelých rozšířil. Dodnes přitom aféra neskončila.
V pondělí totiž u londýnského soudu začala nová kapitola skandálu, jak upozornil web BBC News. Obvinění, že jejich auta mohou při použití speciálního softwaru vykazovat za testovacích podmínek nižší naměřené emise škodlivých plynů, čelí automobilky Mercedes, Ford, Peugeot/Citroën, Renault a Nissan. Všechny ale obvinění odmítají.
Právníci tvrdí, že případ je největší hromadnou žalobou v anglické a velšské právní historii, týkat by se nakonec mohl 1,6 milionu majitelů aut. Uvedenou pětici automobilek soud vybral jako hlavní obžalované, kteří budou souzeni jako první, vzhledem k rozsáhlosti případu.
Na automobilky podalo žalobu asi 220 000 majitelů aut, kteří se cítí jednáním těchto firem podvedeni. V závislosti na výsledku tohoto případu však podobným obviněním čelí dalších devět výrobců automobilů.
Na začátku skandálu obvinila americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) německou automobilku Volkswagen, že do svých vozidel instalovala software, který umožňuje zmanipulovat měření emisí naftových aut. V testovacích podmínkách tak auta v servisech vykazovala nižší emise dusíku, než jaké vypouštěla v reálném provozu.
V roce 2020 britský soud rozhodl, že Volkswagen použil software v rozporu s pravidly Evropské unie. Volkswagen ale nakonec hromadnou žalobu urovnal mimosoudně, zhruba 91 000 majitelům aut v Británii vyplatil celkem 193 milionů liber (v dnešním kurzu 5,4 miliardy Kč). V souvislosti se skandálem už Volkswagen vyplatil více než 32 miliard eur (778,6 miliardy Kč), převážně ve Spojených státech.
Rozsudek nejdříve příští rok
Soud v nynějším procesu rozhodne, zda systémy instalované v dieselových vozech pěti uvedených automobilek byly navrženy tak, aby obcházely zákony o čistotě ovzduší. Software podle stěžovatelů umožňoval, aby vůz dokázal rozpoznat, kdy prochází testováním, a kdy je v reálném provozu. Když byl testován, snížil se výkon motoru a naměřeny pak byly i nižší emise dusíku, než jakých vůz reálně dosahoval.
Právníci budou u soudu tvrdit, že majitelé aut byli oklamáni ohledně toho, jak ekologická vozidla byla, když si je kupovali. Poukazovat budou patrně i na to, že auta, která stále jezdí po silnicích, nadále vypouštějí nebezpečné množství škodlivých emisí.
Ačkoli soudní proces začíná nyní, rozsudek se neočekává dříve než v létě příštího roku. Pokud soud rozhodne v neprospěch automobilek, další proces s cílem určit výši odškodnění by měl začít na podzim roku 2026.