Článek
Součinitel odporu vzduchu u většiny vozidel udává hodnoty, které auta vykazují v takzvaném vzduchovém tunelu. Čím nižší je číslo, tím je odpor vzduchu nižší a tím víc je vůz aerodynamický. To ovlivňuje zejména spotřebu paliva a maximální rychlost a zejména kvůli spotřebě se dnes každá automobilka snaží, aby byla tato čísla u nových modelů co nejnižší.
Výroba ve Škoda Auto bude kvůli nedostatku čipů stát i týden po dovolené

Úspěch na tomto poli hlásí nedávno představená čtvrtá generace hatchbacku z Mladé Boleslavi Škoda Fabia. Její součinitel odporu vzduchu je 0,28, což je výrazný pokles oproti 0,32, což měla předchozí generace.

Škoda Fabia čtvrté generace
Podle automobilky takové číslo navíc znamená, že je fabia nejaerodynamičtějším modelem ve své třídě. Pro srovnání, absolutně nejnižší součinitel odporu vzduchu z produkčních aut má Tesla Model S s hodnotou 0,208, u malosériových aut je nejlepší hodnota 0,19, kterou sdílí experimentální vozy GM EV1 a Volkswagen XL1.
„Ačkoli je nová fabia delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %. Jen to snižuje hodnoty emisí CO2 podle cyklu WLTP o skoro 3 g/km. Abychom tohoto dosáhli, provedli jsme více než 3000 aerodynamických testů, přičemž asi 80 % z nich proběhlo virtuálně pomocí CFD simulací,“ uvedl Vít Hubáček, který měl při vývoji aerodynamiku fabie na starost.
Škoda spustila výrobu nové fabie

Na výsledku se podle Škody podílelo několik oddělení od designérů až po experty na aeroakustiku a vývojáře s virtuální realitou. Mladoboleslavská automobilka uvádí, že v tomto odvětví výrazně posílila personální a odborné kapacity, což se ukázalo být klíčovým krokem. Dříve byli v celé Škodovce jen tři odborníci na aerodynamiku. Stejný počet lidí nyní pracoval jen na fabii.

Škoda Fabia čtvrté generace
Důležitým prvkem v tomto ohledu jsou mimo jiné nové žaluzie v masce chladiče, které mají za úkol aktivně snižovat spotřebu. Škoda uvádí, že při rychlosti 120 km/h je to na dálnici i o 0,2 l/100 km méně. Při maximálním chlazení se lamely otevřou a do motoru proudí vzduch, ale při vyšších rychlostech se částečně uzavřou.
Důležité je i to, kudy proudí vzduch pod autem. Zatímco dříve ho vedly jen 3 kryty podvozku, nová Fabia jich má hned 12. Aerodynamice a víření vzduchu pak pomáhá i dlouhý zadní spoiler. Celých 25 % odporu vzduchu u vozidel navíc tvoří kola. Fabia má proto nová s aerodynamickými kryty.