Článek
Na modely od Škody Auto jsou čeští zákazníci zvyklí na silnicích prakticky pořád a dobře znají většinu starších generací i výbav. Po světě ovšem jezdí i celá řada dalších variant od mladoboleslavské automobilky, které jsou uzpůsobené přímo pro daný trh, kde se prodávají.
Největšími zahraničními trhy Škody Auto jsou Indie, Rusko a v posledních letech také Čína, kam firma s českými kořeny silně investuje.
Čína
Obecně se má za to, že čínský trh s automobily je velmi složitým místem pro prodej. Tamní zákazníci mají odlišné nároky na auta, Škoda tak v zemi nabízí hned několik modelů, které mají sice stejné názvy jako jejich sourozenci z Evropy, nicméně se od nich ale v mnohém liší.
- Octavia Pro a Karoq
V Octavii Pro shledáváme největší odlišnost čínského trhu, na kterou reagují prakticky všechny automobilky působící v Číně, a to je chtíč po větším prostoru na zadních sedadlech. Octavia Pro je totiž větší verzí běžné octavie, má o 44 mm větší rozvor náprav a je celkově o 64 milimetrů delší.
Je prodloužená a jmenuje se Pro. Číňané mají vlastní Škodu Octavia
Vůz má pak mimo jiné také sportovnější vzhled, který převzal z Octavie RS. Vůz je standardně vybavený sedmistupňovou samočinnou převodovkou a motorem 1,4 TSI s výkonem 110 kW.
Karoq řadíme do stejné kategorie proto, že se od svého evropského sourozence liší také jen v délce rozvoru, který je zde o 50 mm delší. V Číně se kratší verze ani koupit nedá.
- Kamiq a Kamiq GT
Novinka v nabídce Škody Auto, nejmenší crossover kamiq, má v Číně rovněž vlastní verzi, která je o 15 centimetrů delší než evropský model.
Škoda představuje Kamiq GT, páté SUV pro Čínu
Tamní zákazníci si mohou užívat specifického interiéru, který má například dotykový displej integrovaný do palubní desky, nikoli volně stojící jako v Evropě. Vůz má i jiný technický základ.
V Číně pak lze pořídit i jedno ze dvou SUV-kupé, které Škoda vyrábí. Jedná se o Kamiq GT se snižující se střechou. Jeden vůz této kategorie nicméně v příštím roce na evropský trh přeci jen zamíří, půjde o Enyaq iV ve sportovně střežené kupé verzi.
- Kodiaq GT
V České republice běžný kodiaq známe, nicméně čínští zákazníci si ho mohou koupit i v dynamické verzi GT, která byla prvním SUV-kupé od Škody.
Má zřetelně snižující se linii střechy, čímž připomíná zakladatele této kategorie, BMW X6. Rovněž zadní svítilny jsou užší, podobně jako u evropské verze po faceliftu. Sportovnější nádech dodává také výrazněji tvarovaný zadní nárazník s viditelnými koncovkami výfuku.
Řídili jsme Škodu Kodiaq GT, specialitu pro Čínu
Mladoboleslavská automobilka nabízí Kodiaq GT náročnějším zákazníkům, k dispozici proto mají motory 1,4 litru a 2,0 TSI s výkony 110, 137 a 162 kW. Nechybí ani pohon všech kol a sedmistupňový automat.
- Octavia III a Rapid
Třetí generaci Škody Octavia už v Evropě odzvonilo, v Číně ji nicméně bude společnost nabízet dál, a to jako dostupnější a levnější verzi. Oproti klasické třetí generaci se ta čínská liší designem, a to konkrétně zadními svítilnami.
Na čínském trhu pak zůstal i model Rapid, který supluje evropskou novinku Scala. Tamní zákazníci si mohou stále volit mezi hatchbackem nebo spacebackem, auto ovšem dostalo nový design odvozující se od nové Octavie a Scaly.
Rusko a Indie
- Rapid
Rapid je vůbec jediným modelem od Škody Auto, který má ve třech různých zemích mimo České republiky tři různé varianty. O tom čínském už byla řeč, auto je ovšem jiné i v Rusku nebo Indii.
Matná Škoda Rapid aneb Sen indického tunera jde do výroby
Rusové si od roku 2019 mohou koupit inovovaný rapid jako liftback, který vpředu nápadně připomíná scalu. Uvnitř ovšem najdeme jiný interiér s volně stojícím displejem a pod kapotou motory 1,6 MPI a 1,4 TSI.
V Indii pak jezdí rapid, který se zcela liší od všeho, co Škoda nabízí. Jedná se o první domestikovaný vůz, který vyrábí závod v Púně na platformě PQ25. Designově vypadá indický model levněji a dostupněji. Nabízí se pak v klasické verzi liftback.
- Kushaq
Jediným samostatným modelem s odlišným názvem pro cizí trh je pak hojně propagovaný crossover Škoda Kushaq. Auto je důležitým milníkem expanze škodovky do Indie, ve které vidí česká automobilka obrovský potenciál.
Škoda představuje Kushaq, indický crossover má silnější klakson a nevadí mu kaluže
Auto je specificky navrženo pro Indii, jde o první auto na specifické platformě MQB A0 IN, kterou převezmou další modely. Mimochodem je v interiéru třeba odkládací prostor pro tradiční talisman na přístrojové desce.