Hlavní obsah

7 tipů, jak připravit auto na zimu

Třebaže je pořád celkem hezky, zima se blíží a je vhodné na ni své auto řádně připravit. Nejde jen o přezutí pneumatik, ale i o drobnou údržbu, která nestojí moc peněz, ale může mít velký efekt.

Foto: Profimedia.cz

Námraza na autě (ilustrační foto)

Článek

Třebaže na sníh je zatím teplo a pár dnů ještě bude, alespoň ve většině republiky, zima se nezadržitelně blíží, a to pro motoristu znamená nutnost svůj vůz na ni trochu připravit. Nebo alespoň zkontrolovat, zda je vše v pořádku.

1. Pneumatiky

Tím hlavním jsou bezesporu pneumatiky - od 1. listopadu vstupuje v platnost povinnost je užít, je-li na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, anebo to lze předpokládat. Ranní mrazíky mohou přijít znenadání, takže přezutí pneumatik není radno odkládat.

„Pneumatiky jsou to jediné, co spojuje vaše auto se zemí. Špatná přilnavost na kluzkém povrchu může být hlavní příčinou, že se vůz stane neovladatelným,“ říká Matas Buzelis ze společnosti CarVertical.

Testy zimních pneumatik 2022: obutí na zimu ve čtyřech rozměrech

AutoMoto

2. Stěrače

Velmi důležitým prvkem vozu jsou také stěrače. A právě na podzim a v zimě dojdou častějšího použití, takže by měly fungovat bezvadně - vodu a nepořádek ze skla skutečně stírat, nikoliv ji po něm rozmazávat.

Někdy pomůže gumičky stěračů otřít hadříkem, ovšem většinou - nebo jsou-li stěrače hlučné - je na čase jejich výměna. Ta nebývá složitá, zvládnete to na parkovišti před domem a náklady jsou v řádu stokorun.

„Již náročné povětrnostní podmínky a kratší dny samy o sobě snižují viditelnost, v kombinaci se špatným stavem stěračů může jít o významný rizikový faktor. Stírací lišty urazí ve srážkově průměrném roce po skle zhruba 1600 km, jde tedy o opravdu namáhaný díl,“ řekl Novinkám Karel Starý ze Škody Auto.

Stěrače bývají po zimě opotřebené. Výměna není složitá

AutoMoto

3. Osvětlení

S kratšími dny bude také přibývat kilometrů, které najezdíme potmě. Proto je nutné mít v pořádku také osvětlení vozu. Zkontrolovat, zdali všechna světla svítí, jak mají, je otázkou pár minut, výměna vadné žárovky také. Máte-li vůz osvětlený ledkami, můžete se těšit delší životnosti, ale v případě závady bude nejspíš potřeba navštívit servis.

Dokáže zubní pasta nebo smirkový papír zrenovovat světlomety? Zkusili jsme to

AutoMoto

4. Baterie

Prověřte také 12V baterii vozidla. Její životnost bývá okolo čtyř let a čekat v tomto případě, až nastane problém, může znamenat, že uprostřed noci na opuštěném místě nenastartujete. O kontrolu se může postarat autoservis, příp. to můžete udělat sami pomocí voltmetru.

Ten by měl ukazovat nejméně 12,5 V. Pokud je napětí pod 12 voltů, baterii je vhodné rovnou vyměnit. Druhý, stejně jednoduchý test se provádí s běžícím motorem, kdy alternátor baterii dobíjí - napětí by se mělo pohybovat nad 14 volty. Pokud je nižší, může vaše auto mít závadu na alternátoru.

5. Chladící kapalina

Autoservis se může postarat také o kontrolu chladicí kapaliny. Ta se provádí tzv. hustoměrem, který se dá i koupit v prodejně autodílů. Ukáže, jaký má chladicí kapalina bod tuhnutí.

Jeho správná hodnota je nejméně okolo -30 až -35 °C, abyste si byli jisti, že kapalina v systému nezmrzne, i kdyby vás zastihly extrémní mrazy někde v horách. I zde ovšem platí, že náplň chladicího systému není bezúdržbová - měla by se měnit jednou za 2-3 roky.

Mlhovky mohou i oslňovat. Správné použití není věda

AutoMoto

6. Filtrovatelnost paliva

Když už jsme u mrznutí, tak třebaže to ještě není na pořadu dne, je dobré pomalu začít myslet na tzv. filtrovatelnost paliva. Zejména u nafty se lze setkat s tím, že se v ní při minusových teplotách vytvoří vločky parafinů, které ucpou palivový filtr a vůz nenastartuje.

Proto se i v naší zemi v zimě prodává tzv. zimní nafta, která je aditivovaná směrem ke snížení bodu filtrovatelnosti do hlubokých minusových teplot. Jaká nafta je zrovna k mání, může být napsáno u stojanu, příp. to bude vědět obsluha čerpací stanice.

U benzínu tento problém v našich zeměpisných šířkách v podstatě nenastává, ten vydrží teploty až –40 °C, není-li v palivovém systému voda.

7. Přimrzlé dveře

Mráz, přesněji tedy námraza, může znamenat problém i při otvírání dveří - někdy prostě dveře přimrznou. Tím spíš, máte-li auto s bezrámovými okny, je odtrhávání skla přimrzlého k těsnění nepříjemné. Tomuto problému se dá předejít včasným natřením gumových těsnění speciálními vosky či mazivy, které přimrznutí zabrání. Dají se koupit v prodejnách autodílů.

Tamtéž pořídíte i škrabku a smetáček, příp. polní lopatku, startovací kabely a tažné lano. To vše se v zimním období může hodit a je vhodné to do auta přibalit, nevozíte-li to trvale.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Autoservisy

Výběr článků

Načítám