Článek
Život s elektromobilem má svá specifika, která ještě násobí náročné zimní období. Dojezd se zkracuje kvůli baterii, která nepracuje v optimální teplotě, ale i topením interiéru.
„Zatímco model se spalovacím motorem k vytápění interiéru využívá odpadní teplo motoru, elektromobil čerpá potřebnou energii z trakční baterie. Elektrickou energii spotřebovává také teplotní management baterie, což má rovněž vliv na dojezd vozu,” říká Axel Andorff, vedoucí vývoje elektromobilů ve Škoda Auto.
Následující tipy však mohou mít na dojezd na jedno nabití či čas strávený u nabíjecí stanice velký vliv.
Vyberte si elektromobil s tepelným čerpadlem
Jaké bude vaše soužití s elektrickým autem během zimního období lze ovlivnit už při výběru elektromobilu. Většinou za příplatek bývá u moderních modelů tepelné čerpadlo. Například Škoda Enyaq jej má za příplatek 30 500 korun.
Tipů a principů je napříč výrobci více, shodují se ale v tom, že tento komponent, které teplý vzduch vyrábí stlačováním CO2, znatelně pomáhá.
U kompaktní elektrické varianty platformy CMP Stellantisu má jít až o 50 km navíc. Volvo zmiňuje prodloužení dojezdu v závislosti na okolní teplotě až o 10 procent a Škoda u enyaqu uvádí až 30procentní zvýšení.
Vytopte interiér ze sítě
Parkovat v teplé garáži místo na venkovních mrazech je samozřejmě rada jen pro motoristy s takovou příležitostí. Už vážněji se však sluší zdůraznit, že pokud to jen trochu jde, je dobré mít elektromobil zapojený v síti, kdykoli je to jen možné, zejména před jízdou. A to i když je akumulátor zcela nabitý.
Lze totiž tehdy využít mobilních aplikací v chytrých telefonech, a předehřát si interiér i akumulátor ze sítě. Pokud totiž nasedneme do prochladlého elektromobilu bez předehřátí ze sítě, mnoho cenných kilowatthodin baterie v prvních kilometrech zbytečně padne právě na počáteční topení.
Zatímco tak ve vozech se spalovacími motory se může zdát mobilní aplikace k vozu jako prvek, který ne každý smysluplně využije, u elektromobilů nabírá na důležitosti.
Využívejte vyhřívání sedadel
Pokud se ještě zdržíme u vytápění interiéru, i tady lze přemýšlet jinak bez toho, abychom dělali kompromisy ve vlastním komfortu. Využívejte chytrých režimů vícezónových systémů ventilací, které dokážou vytápět jen obsazená místa.
Pocitově se také člověk snadno zahřeje prostřednictvím vyhřívání sedadel, které není tak energeticky náročné a umožní ztlumit topení v interiéru na nižší hodnoty bez toho, aby se posádka třásla zimou.
Opět tedy platí, že při výběru elektromobilu se příplatky za třízónovou klimatizaci či vyhřívání předních, ale i zadní sedadel vyplatí.
Používejte vestavěnou navigaci
Všechny elektromobily udržují svůj akumulátor v optimálním teplotním rozmezí pomocí teplotního managementu. Ono optimum je však jinde pro běžnou jízdu a pro rychlonabíjení stejnosměrným proudem.
Zejména na delších trasách je tak dobré vozu prostřednictvím vestavěvné navigace, tedy nikoli přes Apple Carplay či Android Auto, říci, kam jdete a kde se hodláte zastavit na rychlodobíječce.
Za volantem Porsche Taycan Cross Turismo: Nevídaný kříženec
Systém akumulátor připraví tak, aby od prvních chvil bylo možné využít plný potenciál auta či nabíjecí stanice.
Ne všechny vozy však takovým propojením disponují, skvěle to z našich zkušeností funguje například u Porsche Taycan.
Jako po celý rok...
Další rady se týkají celoročního provozu elektromobilu. Věnujte zvýšenou pozornost tlaku v pneumatikách, podhuštěné gumy významně zvyšují valivý odpor. Střešní nosič využívejte jen tehdy, pokud skutečně musíte, zde umístěný box zvyšuje pro změnu aerodynamický odpor.
Při jízdě se snažte předvídat provoz, využívejte plachtění, které je pro celkovou spotřebu nejvýhodnější a elektromobily jej umí skvěle. Při brzdění sice rekuperací získáváte energii zpět, ale pouze část té, kterou je nutné spotřebovat pro další akceleraci.