Článek
S dubnem začínají růst počty nehod se zvěří, a třebaže v nich převažují srážky se srnami či jinou vysokou zvěří, nemalý podíl na tomto typu nehod má i černá zvěř, tedy divoká prasata. Portál nehod, web věnovaný dopravní nehodovosti a financovaný z Fondu zábrany škod, do nějž řidiči přispívají ze svého povinného ručení, se podíval na to, kde je riziko srážky s divočákem největší.
Vlci v přírodě snižují riziko srážky auta se zvěří. Ale jinak, než vás napadne
Třebaže srážky s divočákem tvoří jen něco přes desetinu všech nehod se zvěří, nelze je zanedbávat, protože škoda na vozidle bývá větší. „Za celý rok 2021 došlo k 15 261 dopravním nehodám se střetem se zvěří (meziroční nárůst o 5,6 %) s celkovou výší škody 631 milionů korun (nárůst o 14,7 %), což představuje průměrnou výši jedné dopravní nehody cca 41 tisíc korun (nárůst o 8,6 %),“ říká Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
„Tři čtvrtiny všech nehod při střetu se zvěří nastávají po střetu vozidla se srnou a druhé nejčastější zvíře, které je příčinou nehod při střetu se zvěří, je v 11 % divoké prase. V případě střetu se srnou vychází průměrná výše škody na vozidle 31 947 korun, zatímco v případě nehody s divokým prasetem se jedná o 44 626 korun, tedy o 40 % více, než je tomu u střetu se srnou,“ dodává Jedlička.
Místa s největším počtem nehod s divočáky za posledních 24 měsíců | ||
---|---|---|
Místo | Okres | Počet nehod |
I/9, 65. km, u Sosnové | Česká Lípa | 14 |
II/270, 35. km, u Jablonného v Podještědí | hranice okr. Liberec a Č. Lípa | 12 |
II/262, 11. km, u České Lípy | Česká Lípa | 11 |
D10, 36. km, u Strašnova | Mladá Boleslav | 6 |
I/13, 180. km, u Jítravy | Liberec | 6 |
Vidíme, že zdaleka nejhůř je na tom okres Česká Lípa. Také, že ve třech případech z pěti jsou tato místa na hlavních tazích – silnicích první třídy a dokonce na dálnici. Do počtu nehod samozřejmě promlouvá i intenzita provozu na oněch komunikacích.
V jakou denní dobu nejspíše může člověk srazit divočáka? Chovají se trochu jinak než srny, ale i u divočáků lze zjednodušeně říci, že největší riziko takové srážky je za úsvitu a za soumraku. K nejvíce nehodám dochází v prvním a čtvrtém kvartálu v 19–20 hodin. Nejrizikovější hodina ve 2. a 3. čtvrtletí je 22. hodina. Ranní maximum je pro všechna čtvrtletí stejné, a to 5. hodina.
Rozdíl je také v tom, že zatímco u srn je nejvíc srážek postupně v květnu, říjnu a dubnu, u divočáků to je říjen, listopad a září. Jejich aktivita ale začíná na jaře postupně růst; na podzim kulminuje.