Článek
Elektrická ofenziva automobilek na evropském trhu se v zásadě dělí na dva hlavní proudy. Městské elektromobily těží z hlavních výhod této koncepce a v roce 2020 je z čeho vybírat. Namátkou jde třeba o Renault Zoe, BMW i3, Mini SE, Škodu Citigoe iV či Smart ForTwo a ForFour EQ.
Druhým vysoce konkurenčním prostředím v oblasti elektromobilů jsou prémiová SUV na pomezí střední a vyšší střední třídy. S těmi do světa nabíječek vyrukovaly automobilky, jako jsou Audi s e-tronem, Mercedes-Benz s EQC nebo Jaguar s modelem I-Pace.
První jízda se Škodou Enyaq: Jedna z největších revolucí v historii značky
Do toho přichází Škoda s rodinným crossoverem s výkonem 109 až 225 kW (148 až 306 koní), dojezdem 340 až 500 kilometrů dle normy WLTP a cenou kolem Kodiaqu, tedy v rozmezí 800 tisíc až 1,5 milionu.
S přihlédnutím k ceně, velikosti a typu karoserie lze v letošním roce uvažovat o následujících pěti konkurentech.
Aiways U5
První dva v abecedním výčtu pocházejí z Číny. Aiways U5 je karoserií spíše SUV, na délku má 4680 mm. Podle webu insideevs by se na vybrané trhy západní Evropy měl dostat nejdříve na konci srpna.
Čínské SUV by mohlo těžce zatopit evropským elektromobilům
Má maximální dojezd 460 až 520 km. Motor pohánějící přední nápravu nabídne výkon 140 kW (190 k) a točivý moment 315 Nm. Podle zákulisních informací by se cena v základu měla pohybovat v přepočtu kolem milionu korun.
Šanghajská automobilka na vývoji U5 spolupracuje s Rolandem Gumpertem, bývalým inženýrem Audi, který kolem sebe postavil tým lidí pro vývoj vozu.
BYD Tang
Druhým čínským SUV, které se chystá do Evropy, je BYD Tang. Začne letos v Norsku, které je elektromobilům nakloněno nejvíce.
Čínská automobilka BYD se letos chystá na evropský trh
Tang bude prvním z osobních vozů BYD pro Evropu. Jedná se o druhou generaci tohoto modelu s pěti až sedmimístným uspořádáním sedadel, který byl v prvním vydání k dispozici jako plug-in hybrid.
Druhou generaci už se spalovacím motorem nekoupíte. Tang poskytuje ve verzi EV600 dojezd až 520 kilometrů dle benevolentnější normy NEDC. A to díky 82,8kWh baterii. Elektromotory najdete na obou nápravách a systémový výkon činí 483 koní.
Cena je zatím neznámá. V Číně je Tang k mání přepočtu pod milionem českých korun, ovšem evropské ceny se mohou dramaticky lišit.
Ford Mustang Mach E
Ford je sice za normálních okolností konkurentem pro Škodu v mnoha segmentech, ovšem Mustang Mach E svým zaměřením a cenou cílí více do dražších a sportovnějších vod.
Ford Mustang na baterky je tady. Crossover Mach E se konečně představil
Na délku SUV naměříte 4712 milimetrů a dojezd činí 420 až 600 kilometrů. Výkon se pohybuje od 190 do 342 kW (258 až 465 k). Ovšem nejlevněji v Česku zatím přijde na 1 481 200 korun.
Kia e-Niro
Stačí se jen lehce uskromnit a jako rodinný vůz lze s přehledem užívat Kiu e-Niro. S nadsázkou řečeno jde o lehce nafouknutý Hyundai Kona EV z Nošovic a jedná se o jediný vůz v našem výčtu, který dnes lze skutečně koupit.
Kia e-Niro v testu: Skvělý elektromobil pro masy, je tu ale příliš brzy
Jde rovněž o crossover, avšak s délkou jen 4375 milimetrů. Slabší varianta má 100 kW (136 k), kapacitu 39,2 kWh a dojezd 286 km, v základu přijde na 1 149 980 korun. Silnější verze nabídne výkon 150 kW (204 k), 455 kilometrů dojezdu a připlatíte si sto tisíc korun navíc.
Volkswagen ID.4
Nejvíce se Enyaqu iV pravděpodobně přiblíží jeho mutace od mateřského Volkswagenu na větší verzi modulární platformy MEB. Ovšem ta by nejspíš měla přijít až s crossoverem ID.5, o kterém se spekuluje jako o sériové verzi konceptu ID. Space Vizzion. Hatchback ID.3 je spíše městským vozem a ID.4 pak stále kompaktním crossoverem.
Volkswagen představil elektrický crossover ID.4
ID.4 coby druhého člena plánované rodiny ID Volkswagen zatím ukázal rovněž v maskování, ovšem výrazně střídmějším. Na délku mu naměříte 4,62 metru. Přesné technické specifikace zatím ve Wolfsburgu tají, dojezd na jedno dobití by ovšem měl činit až 500 kilometrů a na evropský trh by se měl rovněž dostat ještě letos.