Hlavní obsah

Pět důvodů, proč v létě nejezdit na zimních pneumatikách

Třebaže v létě není povinnost jezdit na letních pneumatikách, „dojíždět“ opotřebené zimní pneumatiky má řadu nevýhod. Většina z nich má co do činění s bezpečností jízdy.

Foto: Goodyear

Letní pneumatika Goodyear (ilustrační foto)

Článek

Pokud patříte k většině českých motoristů, kteří na zimu a na léto přezouvají na patřičné pneumatiky, jistě vás někdy napadla možnost „dojet“ zimní pneumatiky v létě, zejména pokud jejich dezén už nesplňuje zákonnou hloubku 4 mm v hlavních dezénových drážkách, takže už je nebude možné použít další zimu bez obav z případného postihu.

Takový nápad se může jevit jako ekonomický – spotřebujete starší pneumatiky a ty letní ušetříte na další sezonu – a skutečně může pomoci prodloužit „život“ dezénu těch letních, jenže má své nevýhody, pramenící zejména z odlišné směsi gumy, použité k výrobě zimních pneumatik.

Foto: Dunlop 2x, koláž Novinky

Letní pneumatika (vlevo) má mnohem méně drážek než guma zimní (vpravo). Zásadní jsou také rozdíly ve směsi gumy, každá funguje ideálně při jiných teplotách

Zimní pneumatiky mají ve vyšších teplotách delší brzdnou dráhu než ty letní. Je to dané tím, že směs gumy je měkčí, uzpůsobená pro dobré vlastnosti na sněhu a obecně při teplotách pod bodem mrazu. Brzdná dráha na zimních pneumatikách může být oproti letním podle Pirelli až o 20 % delší.

Test letních pneumatik 2023: Zavedené značky na předních místech

AutoMoto

Nokian s odkazem na finský magazín Tekniikan Maailma uvádí, že v letním dešti při brzdění z rychlosti 80 km/h na opotřebované zimní pneumatice vůz ještě jede rychlostí 40 km/h ve chvíli, kdy by na nové letní pneumatice už zastavil.

S měkkostí směsi souvisí i horší přilnavost zimních pneumatik ve vyšších teplotách, která se projevuje i v zatáčkách. Vůz není tak precizně ovladatelný a v zatáčkách „plave“. To se dá vypozorovat, jak jsme si před časem ověřili, už v teplotách lehce nad 10 °C. Podle Continentalu je to znát zejména při potřebě prudkých manévrů, tedy v krizových situacích.

Výsledkem dvou předchozích bodů je nižší bezpečnost při jízdě na zimních pneumatikách v létě. A například v Itálii hrozí za použití zimních pneumatik v létě pokuta, pokud ty zimní pneumatiky mají nižší rychlostní index, než je pro vůz předepsán.

Auto na zimních pneumatikách má také vyšší spotřebu paliva, která je důsledkem vyššího valivého odporu pneumatik. Rozdíl může činit několik decilitrů na 100 km, což se může prodražit, pokud najezdíte velké množství kilometrů.

Zimní pneumatiky mohou být také hlučnější oproti letním, protože mají výraznější dezén, uzpůsobený k odvádění břečky či bláta zpod běhounu. Dezén letních pneumatik pomáhá snížit hluk a vibrace při jízdě.

Test letních pneumatik pro sportovní vozy: Vyrovnané skóre

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám