Článek
Rozsudek není pravomocný, obě strany si ponechaly lhůtu pro případné odvolání.
„Ačkoliv se jedná o naprosto bezúhonného člověka i vzorného řidiče, v tomto případě zavinil nehodu, při které došlo k fatálnímu následku. I když si uvědomujeme, že uložením zákazu řízení postihujeme možnost výdělku obžalovaného, což pro něj může být bolestivé, je třeba na druhou stranu říci, že profesionální řidič není pozice, která by ho měla zvýhodňovat před ukládáním této sankce,“ uvedl předseda senátu Vladimír Žák.
Ke kolizi s chodcem došlo 25. března před šestou ranní na Karlovarské třídě u tramvajové zastávky U Družby. „Obžalovaný jako řidič autobusu městské hromadné dopravy řádně nesledoval situaci v provozu, v důsledku čehož opožděně reagoval na chodce, který přecházel vozovku po vyznačeném přechodu v době, kdy byla vypnutá světelná signalizace,“ uvedl žalobce Pavel Tolar.
Autobus MHD srazil v Plzni na přechodu muže, ten na místě zemřel
Soud dospěl k závěru, že Tančouz nesledoval dění na vozovce tak, aby byl schopen bezpečně zastavit před přechodem. Chodec vcházel do silnice, když byl autobus od přechodu vzdálen 50 metrů, a ke střetu došlo po šesti vteřinách.
„Obžalovaný chodce přehlédl a tím pádem na něj reagoval opožděně, tedy v době, když už byl v jízdním koridoru,“ konstatoval soudce s tím, že chodec zřejmě předpokládal, že na něj řidič autobusu zareaguje. „Žádné spoluzavinění ze strany chodce nebylo,“ uzavřel Žák.
Náraz autobusu 61letého muže odhodil několik metrů daleko. Záchranářům se muže již nepodařilo oživit. Jako příčinu smrti označil patolog rozsáhlé pohmoždění plic. Zranění byla natolik závažná, že chodec neměl šanci přežít.
Tančouz měl s kloubovým autobusem namířeno z centra města směrem na Košutku. Šlo o manipulační jízdu, takže nevezl žádné cestující. Pohyboval se rychlostí okolo 45 kilometrů za hodinu. Bylo ještě šero. Asi padesát metrů před přechodem zahlédl přecházejícího chodce, jak jde zleva doprava. Chvilku za ním vstoupil do vozovky další muž, kterého srazil.
„Když jsem ho poprvé zahlédl, tak už stál ve vozovce. Na reakci jsem měl jen pár vteřin. Začal jsem hned brzdit. Nebylo kam udělat nějaký úhybný manévr. Nestihl jsem ani zatroubit,“ popisoval obžalovaný, co předcházelo samotnému střetu. Podle jeho slov chodec zareagoval tak, že de facto zamrzl a postavil se proti autobusu.
Vinu přiznal
„Bylo ještě šero. Pán měl na sobě černé oblečení bez reflexních prvků. Po nárazu jsem vyskočil z autobusu a běžel k němu. Zdálo se mi, že chroptí. Přetočil jsem ho do stabilizované polohy a chtěl mu dávat první pomoc. Lidé mě ale zastavili s tím, abych to nechal raději na záchrance,“ pokračoval Tančouz.
Svoji vinu před soudem přiznal. „Porušil jsem pravidla tím, že jsem neumožnil chodci bezpečné přejití vozovky. Měl jsem před přechodem ještě víc zpomalit,“ kál se šofér, který má v kartě řidiče jen dva záznamy za mírné překročení rychlosti v obci.
I přes obvinění měl Tančouz důvěru zaměstnavatele a zatím dál funguje jako řidič hromadné dopravy. „Je mimořádně spolehlivý a svědomitý,“ stojí v jeho pracovním hodnocení. Od samotné nehody najel po městě už další desítky tisíc kilometrů.