Článek
Kladný vztah ke sportu je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou si děti s sebou nesou do života. Kromě dobré fyzické kondice, silné imunity a lepšího zdraví obecně u nich také posiluje schopnost překonávat překážky, pracovat se stresem a také si přirozeně určovat cíle a dosahovat jich.
„Nadšení dítěte pro pohyb, sport a soutěžení je samozřejmě v první řadě vázáno na to, co vidí a čím je inspirováno především v rodině. Tam se tvoří opravdové základy vztahu ke sportování. Když rodič dokáže probudit ve svém dítěti nadšení pro sportování a pohybové hry, dává mu obrovský dar do života. Při sportování totiž dítě získává obrovské množství nejen fyzických, ale i psycho-sociálních dovedností, na kterých pak může celý život stavět,“ upozorňuje Petr Salomon, který stojí za platformou Týmuj.
Další důležitou roli by pak měla sehrávat škola a hodiny tělesné výchovy. Jejich vliv na pohybovou gramotnost a kondici dětí ale značně upadá. Podle Jakuba Makalouše z organizace Wannado, která stojí za největším náborovým festivalem Sporťáček, samotní tělocvikáři vnímají, že tělesná výchova je na základních i středních školách již druhořadým předmětem a jejich práce je společensky nedoceněná.
Jak v dětech probudit zájem o sport
Jak ukázal průzkum Asociace trenérů a učitelů tělesné výchovy, do kterého se zapojilo více než 200 tělocvikářů, od koronavirové pandemie se významně zvýšil počet omluvenek z hodin tělesné výchovy ze strany žáků a studentů, což potvrdilo až 52 % z nich.
„Pro učitele je přitom velmi složité pracovat s pohodlnými dětmi, které jsou v tomto přístupu podporovány svými rodiči. Nepomáhá ani velký počet omluvenek od lékařů. Někdy stačí, aby dítě zakašlalo, a už nemusí cvičit,“ upozorňuje profesor Kamil Kotlík z Oddělení pedagogiky a didaktiky tělesné výchovy na FTVS.
Není tudíž divu, že se zhoršuje fyzická kondice dětí a nejen jejich. „Zcela jednoznačně a dlouhodobě se zhoršuje fyzická kondice našeho národa a jako učitelé tomu chceme zamezit. Jenže k tomu máme omezené nástroje, hodiny tělesné výchovy nejsou pro většinu škol i rodičů prioritou a stát nedostatečně upozorňuje na zdravotní benefity pohybu,“ varuje Miroslav Petr, děkan FTVS a předseda nově vzniklé Asociace trenérů a učitelů tělesné výchovy.
Není tedy divu, že i učitelé tělesné výchovy ztrácejí ze své profese nadšení. „Bohužel mnozí z nich opouští školství po krátké praxi. Jednak nejsou dostatečně finančně podporováni a zároveň nemají zastání ani společenskou prestiž,“ dodává Miroslav Petr.
Za problémem může stát i nedostatečná atraktivita tělesné výchovy na školách
Hodiny tělesné výchovy bohužel nejsou vždy pro dnešní děti atraktivní. „Současná podoba hodin tělesné výchovy není atraktivní pro generaci dětí, která valnou část času žije v digitálním prostředí. Dobří trenéři vědí, jakým způsobem děti nadchnout a zaujmout pro radost z pohybu. A hlavně jim je prostřednictvím trenérů či učitelů třeba vysvětlit, aby dobře spravovaly fyzickou stránku svého těla, a tím dělaly něco pro své zdraví. Bohužel je v tom ani stát nepodporuje,“ vysvětluje Miroslav Jansta, předseda České unie sportu, podle kterého je řešením, jak výuku zatraktivnit, zapojit do výuky tělesné výchovy i zkušené trenéry z řad sportovních klubů nebo tělovýchovných jednot, s čímž souhlasí i 81 % tělocvikářů.
Sportování u dětí není jen o fyzické kondici
Sport dítěti přináší kromě zlepšování fyzické kondice, podpory zdraví a dlouhodobého budování odolné imunity také mnoho psychických a sociálních dovedností. K důležitým prvkům patří vývoj dětského sebevědomí, které se přirozeně utváří i na základě drobných úspěchů.
Dovednosti, které jsou pro děti v životě důležité
„Další velmi přínosnou schopností, která se při sportování přirozeně rozvíjí, je komunikace v týmu. Tu samozřejmě nejvíce podporují týmové sporty, ale ani děti na individuálních sportech nejsou o tyto prvky většinou ochuzeny, protože na skupinových trénincích využívají kolektivní sporty ke komplexnímu zlepšování fyzické kondice a celkového rozvoje,“ říká psycholožka Simona Hřebíčková.
„Tyto dovednosti se jim pak budou přirozeně hodit ve školním kolektivu či později v zaměstnání.“
V neposlední řadě také děti při sportu pracují se svou odolností a rozvíjejí ji. Vnímání konkurence jak na hřišti, tak mimo něj je příležitostí ke zpracování úspěchu i neúspěchu. V ideálním případě a při dobrém vedení je neúspěch nebo prohra motivací k dalšímu tréninku a zlepšování.
Sportovní kolektiv také usnadňuje tvorbu přátelství. Kamarádství navázané právě při sportovním tréninku často překračují meze sportovního klubu a mnohdy trvají celý život. Dítě tak do dospívání a pak do dospělosti získává důležité sociální vazby.
Festival Sporťáček
Největší náborová akce pro mládež v Česku se uskuteční v sobotu 9. září v Praze v areálu HAMR v Braníku. Na jednom místě si zde děti budou moci vyzkoušet více než 70 sportů. Více informací na stránkách akce.
Sport dětem pomáhá lépe se vyrovnávat s životními vrcholy a pády
Doba, kdy děti z vesnic byly fyzicky zdatnější než ty z měst, je pryč
Může se vám hodit na Firmy.cz: Sportovní a tělovýchovné spolky