Hlavní obsah

Příští Mercedes CLA má konkurovat Tesle Model 3

Mercedes-Benz třídy CLA příští generace má nabídnout plně elektrické a mild hybridní pohonné ústrojí. S tím druhým se má vyrábět v Číně, ale vypadá to, že k mání bude i v Evropě.

Foto: Mercedes-Benz

Současný Mercedes-Benz třídy CLA

Článek

Příští generace Mercedesu-Benz CLA přijde s mild hybridními i plně elektrickými pohonnými ústrojími. Alespoň podle britského webu Autocar, který hovoří o tom, že až nové CLA přijde zkraje roku 2025 na trh, bude konkurentem Tesly Model 3.

Podle Britů bude příští CLA jedním ze čtyř modelů kategorie „Entry Luxury“. Ta je zase součástí plánu přestavby portfolia malých aut stuttgartské automobilky ve strategii nazvané „Elektřina na prvním místě“ (Electric First). Také si má ponechat své označení pro verze se spalovacím motorem i bez něj, nemá dostat písmena EQ, podle nichž jsou dnes elektromobily Mercedesu-Benz poznat.

Základem obou variant CLA – respektive všech čtyř, počítáme-li i kombík – má být nová platforma MMA (Mercedes Modular Architecture). „Je především pro elektromobily. Ale to neznamená, že je pouze pro elektromobily,“ komentoval ji Ola Källenius, hlava automobilky.

Nejmenší crossovery Mercedesu dostaly novou tvář a mild hybridní techniku

AutoMoto

Oproti současnému CLA má to nové mít delší rozvor náprav, což znamená více prostoru i snazší nastupování na přední i zadní místa. Hotový vůz má dostat ostře řezaná přední světla spojená svítícím pruhem a níže uloženou mřížku s logem. Svítící linka napříč celou šířkou auta se má objevit i na zádi.

Podstatnější pro život s novým vozem nicméně má být 800V architektura elektrického pohonného ústrojí, která má umožnit nabíjecí výkony až 350 kW. To by mělo znamenat dobíjení z 10 na 80 % spolehlivě do půl hodiny, třebaže kapacita baterie je zatím otázkou.

Platforma vznikla okolo nové lithium-železofosfátové baterie, která má mít vyšší efektivitu oproti lithium-iontovým bateriím, jež automobilka používá dnes. Mercedes-Benz podle Britů plánuje uvést na trh i verzi CLA s extra dlouhým dojezdem díky baterii s křemíkovou anodou, vyvinuté ve spolupráci s firmou Sila Nanotechnologies, která se věnuje úložištím energie.

Kromě toho má vůz dostat nový elektromotor s permanentními magnety, doplněný o invertor využívající karbid křemíku a dvoustupňovou převodovku. K mání má být verze s pohonem jedné nápravy s jedním motorem i čtyřkolka se dvěma motory.

Foto: Mercedes-Benz

Současný Mercedes-Benz třídy CLA

Mild hybridní verze, která má mít zážehový spalovací motor, se nebude prodávat na všech světových trzích. Vývoj probíhal v Německu, ale některé součástky pochází od čínské automobilky Geely. Ta bude vůz také v Číně vyrábět.

Motor má být podle Markuse Schäfera, šéfa výzkumu a vývoje u Mercedesu-Benz, kompletně nový a vyvinutý tak, aby plnil emisní normu Euro 7. Navzdory čínské výrobě tedy existuje šance, že bude mild hybridní CLA v prodeji i v Evropě. Malý elektromotor má pracovat s napětím 48 V a má být napojen na převodovku, kde bude poskytovat trochu síly navíc či se starat o pohon příslušenství při plachtění.

Zmíněná přestavba má za cíl do roku 2026 zredukovat počet kompaktních mercedesů ze současných sedmi na čtyři. Automobilka se chce soustředit na vyšší patra automobilového trhu, kde jsou větší marže, a tak z nabídky zmizí třídy A – v provedení hatchback, sedan a čínský sedan s prodlouženým rozvorem – a také třída B.

Zůstane sedan CLA spolu se stylovým kombíkem, označeným „shooting brake“, a crossovery GLA a GLB včetně jejich elektrických variant EQA a EQB. Elektrický i mild hybridní pohon mají mít v nabídce všechny čtyři modely.

Mercedes CLE natočen v lehkém maskování. Má nahradit několik modelů

AutoMoto

Výběr článků

Načítám