Článek
Řada z nás si nekupuje nová auta, nýbrž ojetá. Důvody jsou různé, ale pro všechny nákupy ojetin platí, že kromě předání klíčů a svazku bankovek je nutné podstoupit i jistou administrativu. Tedy převod vozidla na nového majitele.
V procesu převodu proběhnou v dohledné době určité změny týkající se listinné podoby dokumentů či platnosti protokolu o tzv. evidenční kontrole, nyní se ale podíváme na současný stav - co dělat, když nové auto koupíte dnes.
Sněmovna schválila konec velkého technického průkazu
Převod vozidla - také nazývaný „přepis“ - se provádí na registru vozidel, který bývá součástí obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Nemusí to však být v místě, kde máte trvalé bydliště - převod lze provést kdekoliv. Ve velkých městech může registr být i odděleně od jiných odborů a většinou je možné se na úřad rezervovat, aby člověk nemusel čekat ve frontě.
Za současného stavu je převod úkon, kterému musí být přítomen dosavadní i nový vlastník vozu - ovšem jeden nebo i oba, provádí-li převod třetí osoba, mohou být zastoupeni plnou mocí s ověřeným podpisem.
Zajistit převod je povinností prodávajícího, jejíž nesplnění do 10 dnů od prodeje je trestáno pokutou až do výše 50 tisíc korun. Ve skutečnosti ale záleží na domluvě, kdo a jak papíry vyřídí, a protože se datum prodeje nijak nedokládá - není třeba doložit kupní smlouvu -, veskrze formální je i onen desetidenní limit.
Co je nutné k převodu?
Ať jste na kterékoliv straně a jdete na úřad, potřebujete kromě vyplněné žádosti, která jde stáhnout z internetu či ručně vypsat na místě, také obě části osvědčení o registraci vozidla (tzv. velký a malý technický průkaz), doklad o evidenční kontrole a doklad o zaplacení povinného ručení, tedy tzv. zelenou kartu. A samozřejmě příslušné plné moci.
Zelená karta musí být platná, není u ní však podstatné, na jaké bude znít jméno či jestli se to jméno shoduje se jménem dosavadního nebo nového majitele. V Česku totiž mohou být vlastník vozidla, provozovatel, pojistník a řidič čtyři různé osoby, a navíc pouze jeden z nich - řidič - musí být držitelem řidičského oprávnění.
Evidenční kontrola se provádí na stanicích technické kontroly, ovšem neověřuje se při ní technická způsobilost vozu, nýbrž „jen“ to, zda automobil fyzicky odpovídá stavu v dokladech. Kontroluje se při ní VIN vozidla, barva karoserie, typ motoru, výrobní štítek vozidla, rozměry pneumatik a disků, přítomnost tažného zařízení nebo počet míst. Provedení evidenční kontroly stojí většinou okolo 500 korun a protokol je platný 30 dnů.
STK následně vystaví protokol o evidenční kontrole, a pokud vozidlo vyhovuje, úřad je povinen změnu do tzv. velkého technického průkazu zapsat. Následně k tomu vystaví nový tzv. malý technický průkaz. To vše za poplatek 800 korun. Od roku 2015 není nutno při převodu vozidla z jiného kraje nutno měnit registrační značky, pokud však přesto chcete nové, dostanete je za 450 korun navíc.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
Převod je dražší ve chvíli, kdy auto plnící emisní normu Euro 1 nebo 2 nebo auto neplnící žádnou emisní normu mění majitele poprvé od zavedení tzv. ekodaně v roce 2009. Pokud takový vůz zůstává na „bílých“ značkách, nedostává plnou veteránskou registraci a „zelené“ značky s písmenem V v levé části, je nutné zaplatit ekologický poplatek.
Jeho výše je stanovena na 10 tisíc korun při neplnění žádné normy Euro, 5 tisíc korun pro normu Euro 1 a 3 tisíce korun pro normu Euro 2. Na vozy plnící normu Euro 3 a novější se tento poplatek nevztahuje - zatím, navzdory snahám některých subjektů toto pravidlo zpřísnit. Platí se však jen jednou, což úřad zapíše do technického průkazu, při dalším převodu už nikoliv.
Stočili jsme tachometr ojetého auta. Zabralo to jen pár minut
Přepsat je možné vozidlo i bez platné STK, musí však vyhovět při evidenční kontrole, na kterou je nutné ho např. přivézt na podvalníku; jezdit s autem bez platné STK po vlastní ose není legální. Naopak protokol o tom, že vozidlo vyhovuje plné technické kontrole, slouží po dobu 30 dnů od provedení kontroly, stejně jako protokol o evidenční kontrole.
Celé toto kolečko bývá otázkou půldne, samozřejmě ho však lze rozdělit do několika dnů, pokud si třeba nechcete brát volno v práci.