Hlavní obsah

Za falešné recenze na e-shopu bude pokuta

Při nákupu na internetu se zákazníci často rozhodují podle hodnocení zboží i služeb daného e-shopu. Netuší ale, zda autory recenzí jsou skutečně zákazníci, a ne třeba marketingové oddělení samotného e-shopu. To by se mělo s novým rokem změnit, až začne platit novela zákona o ochraně spotřebitele.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

„Obchodník nemusí zveřejňovat žádné recenze. Pokud je zveřejní, tak musí zajistit, že to jsou důvěryhodné recenze. Dále bude zakázáno zveřejňovat falešné spotřebitelské recenze nebo zkreslovat recenze na sociálních sítích,“ řekla Právu Miluše Trefancová z ministerstva průmyslu a obchodu, které novelu předložilo.

Neověřují? Nekupujte

„Tyto praktiky budou vždy považovány za klamavé, tedy zakázané, pod pokutou až do výše pěti milionů korun,“ dodala Trefancová.

Změnu vítá Sdružení obrany spotřebitele (SOS). Podle něj ověřování recenzí nepřidělá e-shopům mnoho práce.

„Správný postup mohou při případné kontrole doložit například tím, že recenze nepůjde vložit bez zadání čísla objednávky anebo spárováním e-mailu z objednávky a z hodnocení,“ přiblížila Právu právnička SOS Alena Máčová.

Podle Jana Vetyšky, ředitele Asociace pro elektronickou komerci, která e-shopy sdružuje, nicméně ze zákona přímo neplyne povinnost automaticky ověřovat recenze, které na stránku píšou zákazníci, nýbrž informovat, zda je e-shop ověřuje, a pokud ano, tak jakým způsobem.

Při výběru e-shopu hledí Češi především na recenze

Finance

S takovou interpretací polemizuje jak Máčová z SOS, tak i zástupci spotřebitelského magazínu dTest. Podle nich ověřování recenzí nebude volbou, ale povinností e-shopu.

Názor právníků České obchodní inspekce, která má dodržování kontrolovat, v tomto dává za pravdu e-shopům. „Nezakazuje se zveřejňování neověřených recenzí, musí být ale jasně uvedeno, že recenze nejsou ověřené. Nelze mlčet,“ odpověděl na dotaz Práva mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Tyto praktiky budou vždy považovány za klamavé, pod pokutou až pět milionů korun
Miluše Trefancová, ministerstvo obchodu

Tak jako tak bude změna užitečná. Pokud se zákazník dočte, že recenze jsou neověřené, koupi zboží na daném e-shopu si může rozmyslet. Navíc internetový obchod přiláká pozornost kontrolorů. Nelze ovšem nikdy vyloučit, že falešnou oslavnou recenzi napíše po koupi zboží zákazník blízký podnikateli nebo za úplatu. Obecně se vyplatí porovnat více recenzí na dané zboží a z neověřených e-shopů nakupovat na dobírku a neposílat peníze předem.

Anketa

Rozhodujete se při nákupu na internetu podle recenzí daného e-shopu?
Ano, vždy
60,6 %
Ano, ale jen občas
33,7 %
Ne, nikdy
5,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1636 čtenářů.

I když novela jde v problematice dál, smyšlené recenze kontroluje ČOI už nyní. Dozvídá se o nich většinou z podání spotřebitelů a pokutuje je jako nekalou obchodní praktiku.

Největší pokutu u e-shopů letos dostala společnost Lunzo, šlo o 750 tisíc korun. Firma podle Fröhlicha dokonce opakovaně mazala negativní recenze uživatelů, kteří si stěžovali, že zaplatili a zboží jim nepřišlo. Vrcholem pak bylo, když negativní hodnocení inspektorky ČOI, která vystupovala v postavení spotřebitele, upravili z jedné na pět hvězdiček.

Novelu, která vychází z evropských předpisů, již schválili poslanci i senátoři a čeká už jen na podpis prezidenta.

Jak fungují odložené platby

Finance

Jak už Právo informovalo, s přijetím novely by se měl změnit také způsob značení cenovek u slevových akcí v obchodech. Na zboží bude muset být vyznačena jeho předchozí cena. Bude to ta nejnižší cena, kterou výrobek stál v uplynulých 30 dnech. Povinnost nemá platit u zboží podléhající rychlé zkáze, tedy u čerstvých potravin.

Související témata:

Výběr článků

Načítám