Hlavní obsah

Česko dostane od USA osm vrtulníků za to, že své poskytlo Ukrajině

Ostrava

Česká republika dostane od americké námořní pěchoty šest bitevních vrtulníků AH-1Z a dva stroje UH-1Y za to, že své vlastní helikoptéry poskytla na Ukrajinu. Podle sdělení výrobce, společnosti Bell, by měly být darované stroje vybavené podobně jako ty, které si Česko kupuje nově vyrobené. Jedná se o čtyři vrtulníky AH-1Z Viper a osm UH-1Y Venom.

Američtí piloti popsali zkušenosti s bitevními vrtulníky AH-1ZVideo: Novinky

Článek

Historie darovaných kusů však známá není a není jasné, zda nejde o přestavěné starší vrtulníky. ČR bude zřejmě jediným uživatelem strojů v Evropě.

„Co se týká dodávek do České republiky, všech dvanáct (kupovaných - pozn. red.) vrtulníků dodáme v roce 2023. První budou čtyři bitevní AH-1Z, po kterých bude následovat osm UH-1Y,“ uvedl zástupce společnosti Bell Nate Green k nově dodávaným vrtulníkům programu platformy H-1. 

„Jsme rádi, že je dodáme podle plánu, i když tam byly výzvy k dodání. Ale dokázali jsme je zvládnout díky dobrým vztahům jak s partnery v americké vládě, tak v průmyslu, aby koncový zákazník, české letectvo, dostal své stroje a mohl začít cvičit,“ dodal.

První vrtulníky by měly být dodány už na jaře.

Vyřazování vrtulníků z americké výzbroje

Green také vysvětil, proč americká námořní pěchota (USMC) vyřazuje vrtulníky AH-1Z, i když současně dostává nové.

„Splnění kontraktu na dodávky vrtulníků zabere celé roky a velitelství USMC v roce 2020 oznámilo, že chce změnit zaměření činnosti a celé vzdušné síly USMC čekaly nějaké škrty. Vzdaly se některých schopností, ale to neznamená, že by odešly úplně od AH-1,“ uvedl.

Poslední AH-1Z z celkových 189 byl dodán na přelomu října a listopadu.

Podle časopisu The Drive by měla americká námořní pěchota do začátku 30. let vyřadit 20 procent strojů Viper a Venom, přesněji řečeno 27 AH-1Z a 26 UH-1Y.

S jejich vyřazováním už se začalo. Česká republika by měla z těchto strojů dostat dva lehké transportní víceúčelové UH-1Y a šest svých bitevních vrtulníků AH-1Z.

„Kvůli tomu, co se děje na Ukrajině, a vzhledem k tomu, jaký postoj zaujala vůči Ukrajině Česká republika, která tam poslala starší vrtulníky, byla uzavřena dohoda mezi americkou a českou vládou, že převezme některé z těchto nadbytečných strojů vedle těch, které vyrábíme po Čechy,“ uvedl Green.

Stroje by měly pocházet od perutě americké námořní pěchoty HMLA 367 Scarface, která byla letos v dubnu rozpuštěna v rámci přestavby americké námořní pěchoty. 

Ta působila na Havaji na základně Kanehoe a své první vrtulníky AH-1Z Viper dostala v prosinci 2017 a už o rok později se rozloučila s jeho předchůdcem AH-1W Super Cobra.

Vrtulníky AH-1Z by tak měly být v aktuálním vybavení, řekl Green. „Vím, že USMC vybírá stroje, které jsou plně funkční, připravené k letu, a ty jsou vybírané z těch dostupných. Mohou být o něco starší, ale ne o moc než ty, které právě teď vyrábíme po Česko,“ přiznal.

Nejasná historie strojů

Ani Green však nebyl schopen říci, jestli jde o stroje z novovýroby. Část vrtulníků AH-1Z totiž vznikla přestavbou straších vrtulníků AH-1W, a kolik jich je přesně, není známo.

Minimálně první pár desítek kusů měl vzniknout přestavbou starších AH-1W, respektive UH-1N v případě transportní verze. Z logiky věci by dávalo smysl, že americká námořní pěchota se bude prioritně zbavovat strojů vzniklých přestavbou.

I přestavěné stroje byly vedené jako nové, není však jasné, zda budou mít stejnou životnost jako ty z novovýroby při dlouhodobém používání, například z hlediska únavových lomů.

Ministerstvo obrany se k dotazu Novinek nevyjádřilo. Není zřejmé, kolik mají tyto vrtulníky nalétáno hodin a kolik hodin zbývá do konce živostnosti v případě střední nebo generální opravy.

Až po zveřejnění článku kritizujícího ministerstvo obrany, že mrhá penězi, náměstek František Šulc uvedl:

„Vrtulníky jsou dar americké strany jako kompenzace za pomoc Ukrajině, tento proces v tuto chvíli probíhá podle striktních pravidel – od vyřazení přes výběr až po jejich ocenění a úpravy. A proto nelze zatím konkrétně určit hodnotu darované techniky ani náklady na jejich úpravy dle požadavků AČR. Tyto náklady nejde přesně vyčíslit, ale oproti ceně za nové vrtulníky jde o nesrovnatelné částky.“

Ani na opakovanou otázku, zda půjde o vrtulníky z novovýroby, či přestavěné starší, ministerstvo neopovědělo stejně jako na otázku, zda se tím zabývalo. Jen zopakovalo, kolik jich je a že Česká republika bude hradit pouze renovaci a modernizaci vrtulníků na úroveň již pořizovaných nových vrtulníků systému H-1.

Údržba v ČR

Plukovník Vasilios Pappas z americké námořní pěchoty uvedl, že údržba vrtulníků by měla probíhat v České republice. Podporu jejich provozu by měl během celého cyklu životnosti zabezpečovat podnik LOM Praha.

Pappas se už se nezmínil o tom, že by mělo v ČR vzniknout středisko pro jejich údržbu pro celou Evropu. Nikdo jiný v Evropě si je nepořizuje a posledním zákazníkem je Bahrajn, který už převzal první kusy.

V zemích NATO využívá tyto vrtulníky jenom americká námořní pěchota. Slibně vypadající jednání s Rumunskem utichla. Austrálie si jako náhradu svých vrtulníků Eurocopter Tiger nakonec vybrala stroje AH-64 Apache. I Polsko staré sovětské bitevní vrtulníky Mi-24 nahradí stroji AH-64E, jichž plánuje koupit 96.

Výběr článků

Načítám