Článek
Takzvaná Rhétská dráha plná viaduktů a magických alpských scenérií zahrnuje historické tratě přes průsmyky Albula a Bernina a je od roku 2008 na listině Světového dědictví UNESCO. Jezdí po ní i proslulý vyhlídkový vlak Glacier Express, v sobotu však přitahoval pozornost vlak pětadvacetkrát delší.
Padl tu rekord, co se týče nejdelšího osobního vlaku. Z Predy do Bergünu totiž vyrazil vlak dlouhý 1910 metrů čítající čtyři lokomotivy a 100 vagonů. O cestu se staralo hned sedm strojvedoucích a 21 techniků, kteří museli koordinovat rychlost a brzdění lokomotiv.
Vlak vznikl spojením pětadvaceti souprav dohromady, jež budou opět odděleny a na trati budou sloužit v normálním provozu.
Na překonání světového rekordu se podílela řada společností spolupracujících se švýcarskou železnicí či Rhétskou dráhou obecně.
Nejdelší pórek se dostal do Guinnessovky
„Máme před sebou jubileum – 175 let švýcarských železnic – a tento pokus o světový rekord by měl být jednou z velkých událostí tohoto jubilea,“ uvedl Renato Fasciati, ředitel Rhétské dráhy. „Ale ve skutečnosti je důvodem to, že jsme měli určité potíže během krize při koronavirové pandemii, takže jsme přišli o 30 % obratu,“ dodal Fasciati s tím, že překonání rekordu opět pomůže oživit zájem o Rhétskou dráhu.
Nejdelším osobním vlakem byla doposud souprava belgických drah, která v roce 1991 vyrazila z Ghentu do Ostende. Vlak měřil 1732,9 metru a skládal se ze 70 vagonů. Nejdelším pravidelně jezdícím vlakem je australský The Ghan na trase mezi Adelaide a Darwinem, který ve špičkách dosahuje délky až 1096 metrů.
Nejdelším vlakem vůbec pak byl nákladní vlak australských drah jménem Mt. Goldworthy vlastněný těžební společností BHP. Měřil úctyhodných 7,24 kilometru a dokázal uvézt náklad o váze 90 475 tun.