Článek
Modelový rok 2023 je pro Alfu Romeo Stelvio šestým, pro sedan Giulia sedmým - a oba vozy, sdílející platformu Giorgio, do něj prošly modernizací. Zvenčí ji člověk pozná snadno - podle nových světlometů se třemi LEDkovými segmenty, které připomínají třeba světla na menším crossoveru Tonale.
Nejde však jen o design, lampy nabízejí i funkci LED Matrix a adaptivní technologii, která nastavuje potkávací světla v závislosti na rychlosti a jízdních podmínkách. Kromě nich vidíme poupravenou přední masku a podobné vizuální změny vzadu, např. čiré krycí plasty světel giulie a kouřové u stelvia.
Modernizace se dotkla i interiéru, kde je největší změnou 12,3″ displej v místě přístrojového štítu. Nabízí tři možnosti zobrazení, z nichž jeden má evokovat budoucnost, druhý minulost - a tedy zobrazuje kruhové ukazatele v retro designu.
Třetí „se zaměřuje na pohodlí, a proto neobsahuje podrobné informace o vozidle“, píše se v tiskové zprávě. Všechna tři zobrazení nicméně obsahují kromě rychlosti také palivoměr a teploměr oleje.
Český student navrhl nový design ikonické Alfy Romeo 155
Fotografie vyobrazují novou variantu Competizione, která bude u obou vozů znamenat matný světle šedý lak, 21″ kola, adaptivní odpružení, zatmavená zadní okna, prémiový audiosystém harman/kardon, kůží čalouněná palubní deska i sedačky a červené prošívání na různých místech interiéru.
K vozům dostanou zákazníci také NFT (non-fungible token, nezaměnitelný token), který podle tiskové zprávy „potvrzuje jedinečnost každého vozu Competizione a garantuje jeho původní konfiguraci“.
Pod kapotou je základem turbodiesel o 160 koních, pohánějící zadní kola, a to u giulie i stelvia. K mání bude silnější 210k diesel a také zážehový motor o 280 koních, které budou oba spojeny se čtyřkolkou. Ta standardně pohání zadní kola, umí ale poslat až 50 % síly dopředu. Ve všech případech je standardem osmistupňová automatická převodovka.
Novinky nabízí tzv. integrovaný brzdový systém, který je elektromechanickým systémem spojujícím čerpadlo, posilovač brzd a ESP do jedné jednotky, čímž šetří prostor pod kapotou i hmotnost vozidla. Brzdový systém je typu brake-by-wire, tedy bez fyzického spojení pedálu s brzdami vozidla.
Ve výbavě je také kombinace adaptivního tempomatu s aktivním vedením v jízdním pruhu, což dává systém autonomní jízdy druhé úrovně. Stále vyžaduje monitoring řidičem, ale dokáže v řadě situací, např. na dálnici, jezdit samočinně.
Vozy také umožňují aktualizace na dálku díky připojení k internetu, stejně jako možnost na dálku smartphonem či hodinkami odemykat dveře nebo rozsvěcet světla. Kdy a za jakou cenu budou faceliftovaná giulia a stelvio dostupná v Česku, zatím není známo.