Článek
Volkswagen Sharan po více než sedmadvaceti letech ve výrobě končí. Poslední kus opustil brány továrny v portugalské Palmele 10. října.
Jméno Sharan je podle Volkswagenu smyšlené a nic neznamená, podle jiných zdrojů však vzniklo z perského slova „šahran“, které znamená „přepravník králů“.
Vývoj začal údajně v tajnosti na konci 80. let, oficiálně se na něm pracovalo zahájením spolupráce mezi Fordem a Volkswagenem v roce 1991. Vůz, jehož design byl dílem amerického designéra Grega Greesona, se prvně ukázal ve formě konceptu na pařížském autosalonu v roce 1994.
Začal se vyrábět v tehdy novém závodě AutoEuropa v Portugalsku spolu se sesterským Fordem Galaxy v květnu 1995. Verze se značkou Seat, pojmenovaná Alhambra, přišla s nezměněným designem o rok později.
V první generaci, která se s facelifty vyráběla až do roku 2010, byly pod kapotou vznětové a zážehové čtyřválce a také 2,8l motor VR6, který dával až 204 koní. Druhou generaci, vyráběnou od roku 2010 do letošního října, poháněly dvoulitrové turbodiesely a zážehové čtyřválce 1,4 a 2,0 TSI.
První jízda s Volkswagenem ID. Buzz: Stylový busík
Původně se počítalo s koncem výroby v roce 2019, ale velká popularita modelu Sharan vedla k prodloužení produkce o další tři roky. Letos bylo na stole dokonce další pokračování výroby, ale tento plán překazily přetrvávající problémy v dodavatelských řetězcích. Celkem bylo po celém světě dodáno více než 1,1 milionu těchto MPV.