Hlavní obsah

Za potížemi armádních toyot jsou vstřikovače a filtry pevných částic

Zhruba 170 nových armádních hiluxů od Toyoty má technické problémy, příčinou je vadná série z Jihoafrické republiky. Celkem jich armáda dostane zhruba 1500, 2/3 z toho už má.

Foto: ČTK, Profimedia.cz

Toyoty Hilux pro armádu při slavnostním předání v roce 2021

Článek

Za potížemi terénních automobilů Toyota Hilux v české armádě jsou především problémy se vstřikovači a filtry pevných částic. Novinářům to řekl mluvčí dodavatelské firmy Glomex MS Jaroslav Major. Dodal, že příčinou je vadná série z Jihoafrické republiky.

Problémy se objevily asi u 170 vozidel, tento týden armáda dostane tisící vozidlo. V české armádě Toyoty Hilux nahrazují letitá vozidla UAZ a Land Rover.

Ministerstvo obrany uzavřelo s Glomex MS smlouvu na dodávky terénních vozů až za dvě miliardy korun. Podle Miloslava Muzikanta ze sekce logistiky jich česká armáda celkem pořídí 1500. Na nákupy měla vyčleněny až dvě miliardy korun, tato částka vyčerpána nebude, doplnil. Muzikant předpokládá, že vyřazované vozy UAZ a Land Rover armáda nabídne k prodeji.

Vojáci převzali první toyoty, nahradí sovětské uazy i landrovery

Domácí

Česká televize v létě informovala, že zakázku doprovázejí potíže u některých dodaných vozidel. Náměstek ministryně obrany Lubor Koudelka v září řekl, že z asi 950 dodaných vozidel byly závady zjištěny u 246 strojů. Podle Majora jde často o snadno odstranitelné závady, ve 160 až 170 případech byla ale chyba u vstřikovačů a filtrů pevných částic.

Novinářům řekl, že ve spolupráci s Toyotou se firma snaží o co nejrychlejší výměnu vadných součástek. Vozidla jsou podle něj opravována do týdne. „Samozřejmě celá operace probíhá na náklady výrobce a je v rámci záručních podmínek,“ doplnil. Filtry pevných částic označil za „noční můru“ většiny automobilových výrobců.

Test Toyoty Hilux po faceliftu: Odolný pracant

Testy

Potíže podle něj postihly sérii vyrobenou v krátkém období v Jihoafrické republice. Do civilní sféry se vozy s vadnými vstřikovači podle něj v České republice nedostaly.

Podle Majora je nyní na jednání Glomex MS a výrobce, zda bude dvouletá záruční lhůta kvůli potížím prodloužena, nebo jestli bude zvolena jiná forma kompenzace.

Toyoty Hilux budou v armádě sloužit k přepravě lidí či k zásobování, auta by se měla pohybovat výhradně mimo případné bojiště. Ministerstvo obrany již dříve uvedlo, že armáda požaduje stroje ve stejné podobě, v jaké se vyrábějí pro civilní využití. Nejsou například pancéřované, vojáci ale chtějí třeba držáky na útočné pušky nebo khaki nátěr.

Související témata:

Výběr článků

Načítám