Článek
Přijde-li vám BMW M4 příliš velké a těžké, už se nemusíte u menšího kupé mnichovské značky spokojit s produktem M Performance v podobě M240i - automobilka konečně odhalila plnotučnou M2.
BMW podle klasického střihu. Nová řada 2 přijíždí i se šestiválcem
Nechme stranou kontroverzní design s hromadou pravých úhlů na přídi a vrhněme se rovnou na to nejdůležitější, a sice techniku v útrobách. Tím nejdůležitějším je řadový šestiválec pod kapotou, který je vybaven dvěma obyčejnými turbodmychadly. BMW tu nepoužilo technologii vícekomorové turbíny, označované twin scroll.
Samozřejmostí je variabilní časování ventilů na sací i výfukové straně, výsledkem je nejvyšší výkon 338 kW/460 koní a točivý moment 550 N.m. Ve standardu je v české nabídce spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou, volitelně však lze vůz mít i se šestistupňovým manuálem. V prvním případě díky kratším převodům vůz zrychlí na stovku za 4,1 sekundy a na dvoustovku za 13,5 s.
Manuální převodovka má všechny kvalty delší a přímý převod je pátý stupeň, nikoliv až šestý jako u automatu. Také má delší finální převod, takže zrychlení na stovku s ní trvá 4,3 sekundy a na dvoustovku 14,3 s.
Nejvyšší rychlost je ale v obou verzích stejná, protože je daná omezovačem - ve standardu 250 km/h, za příplatek 285 km/h. Stejný pro obě převodovky je také elektronicky řízený zadní diferenciál, který se umí až 100% uzamknout, a fakt, že vůz bude existovat výhradně s pohonem zadních kol.
Automat má nižší normovanou spotřebu paliva 9,6-9,8 l/100 km oproti 10-10,2 l manuálu. Auto, jako je toto, si ovšem člověk nekupuje, aby spořil palivo, a v reálném světě je spotřeba závislá vždy zejména na stylu jízdy a profilu trasy.
Novinka oproti předchůdci narostla o 119 mm na délku na 4580 mm, o 16 mm na šířku na 1887 mm a do výšky se zmenšila o 11 mm na celkových 1403 mm.
Rozvor náprav je 2747 mm, o 54 mm více než u předchůdce, zvětšil se ale také rozchod kol vpředu i vzadu. Oproti standardní „dvojce“ kupé je širší jak celý vůz, tak i rozchod na obou nápravách.
Test BMW M4 s manuální převodovkou: Velké, těžké, ale výborné
V kabině najdeme kromě karbonových sedaček - jsou za příplatek, standardem jsou sedačky M Sport - také hromadu prvků specifických pro ostrou verzi. Kromě časomíry tu je také měřič driftů - jejich trvání, délky nebo úhlu.
Ve standardu je také kontrola trakce nastavitelná do deseti různých úrovní aktivity a dva režimy k individuálnímu nastavení všech prvků auta, které si můžete uložit na červená tlačítka na volantu.
Nečekejte ovšem klasický přístrojový štít, místo něj tu je displej, stejně tak všechna tlačítka ze středové konzole zmizela ve prospěch ovládání skrz centrální displej. Otočný ovladač iDrive na středovém tunelu však zůstal.
Ve výbavě jsou i luxusní prvky jako bezdrátová nabíječka telefonu, obě verze sedaček jsou elektricky nastavitelné a vyhřívané, což dohromady znamená, že M2 navzdory karbonové střeše není žádné pírko. S řidičem váží 1800 kg, resp. 1775 kg, když zvolíte manuální převodovku, a karbonové sedačky dohromady umí ušetřit dalších 11 kg.
Konečně nová M2 se bude vyrábět výhradně v Mexiku a na silnice se dostane v dubnu příštího roku. S osmikvaltem je u nás k mání za cenu od 1 835 600 korun, šestistupňový manuál čítá zhruba 10 tisíc korun navíc.