Článek
Zatímco v Česku jsme zvyklí, že rychlost měří policie, obecní policie či pevné radary, po Francii jezdí i neoznačená auta vybavená mobilními měřiči rychlosti. Patří státu, ale provozují je soukromé společnosti a jejich cíl je jasný - zkontrolovat rychlost jízdy co největšího počtu vozidel na francouzských silnicích.
Za loňský rok tato vozidla změřila 6,65 milionu aut a z toho přes půl milionu jich jelo rychleji, než je v místě dovoleno. Uvádí to web Connexion France s odkazem na tamní organizaci Sécurité routière, věnující se silniční bezpečnosti.
Voitures-radar privées : un secteur qui recrute à tout-va https://t.co/8P3gdm5Lc3 #Mobiom #RadarMobileDeNouvelleGénération #Radars #Rmng #Voitureradar #VoitureradarPrivée #Voituresradar #VoituresradarPrivées #automobile pic.twitter.com/CyeRfIq9rI
— Les Voitures (@LesVoituresCom) October 5, 2021
Černý obdélník pod registrační značkou ukazuje na přítomnost systému ke skrytému měření rychlosti.
Je to „vývar“, jako byly ve své době některé pevné radary v Česku, z nichž měly prospěch soukromé firmy? S největší pravděpodobností nikoliv, neboť ve Francii soukromá firma nemá velký vliv na to, jak moc přestupků zaznamená. Vůz jezdí zhruba šest hodin denně po přesně stanovené trase a firma ani řidič se k záznamům o přestupcích či osobních údajích řidičů změřených aut vůbec nedostanou. Neví ani, kdy systém jaké vozidlo zaznamenal.
Policie nasadila na řidiče drony, měří bezpečnou vzdálenost i rychlost
Vše je odesíláno elektronicky ministerstvu dopravy, které také stanovilo ony trasy. Řidič musí jezdit normálními rychlostmi, nesmí nikoho provokovat k rychlé jízdě; za to mu hrozí pokuty, stejně jako za odchylku od určené trasy.
Odměna soukromé firmy a řidiče není vázána na to, kolik zaznamenají přestupků, nýbrž na to, kolik najedou kilometrů. A konečně měření je nastaveno poměrně benevolentně - zaznamenává jen ta auta, která rychlostní limit překročí o nejméně 10 km/h v rychlostech do 100 km/h a o nejméně 10 % ve vyšších rychlostech.
@AutoPlusMag #RadarPrivé #voitureradar #rmng #NouvelleAquitaine #voituresradarprivées #deuxsèvres #laferriereenparthenay #parthenay #seatleon https://t.co/bZyEycQvrF pic.twitter.com/5mS18BvjDz
— ALFRED H (@ALFRED49390536) October 29, 2021
Černý čtverec na zadním skle ukazuje na přítomnost systému ke skrytému měření rychlosti.
Soukromé měřicí vozy jsou samozřejmě neoznačené a z dálky je náročné je poznat. Zblízka si ostatní řidiči mohou všimnout černého čtverce na zadním okně nebo nepatřičného obdélníku pod přední registrační značkou.
Vozy jezdí ve Francii od roku 2018 a v současnosti jich je okolo 450. Jezdí v Normandii, Bretani, Pays de la Loire, Centre-Val de Loire, Nové Akvitánii, Grand Est, Burgundsku-Franche-Comté a Hauts-de-France, ovšem do konce roku 2023 se mají rozšířit po celé zemi.
Zdali jsou efektivní ve snižování počtu nehod či úmrtí na silnicích, nelze říci. Mezi roky 2018 a 2021 se počet nehod i úmrtí při nich na francouzských silnicích snížil, ale do toho období také spadají dva covidové roky, při nichž rapidně klesala intenzita silniční dopravy.