Hlavní obsah

Nové nabíjecí centrum v Praze využívá recyklované baterie z enyaqů

Nové nabíjecí centrum elektromobilů na pražském Chodově nabije až 12 aut zároveň, z toho dvě výkonem až 150 kW. Využívá k tomu energetické úložiště sestavené z vysloužilých bateriových modulů enyaqu.

Foto: PRE

První česká veřejná nabíječka elektromobilů, která využívá energetické úložiště z vysloužilých baterií elektromobilů

Článek

První česká veřejná nabíječka elektromobilů, která netahá energii přímo ze sítě, nýbrž využívá úložiště energie v podobě vysloužilých baterií z elektromobilů, začala fungovat na pražském Chodově. Ve spolupráci s automobilkou Škoda ji tam otevřela společnost PRE.

Energetické úložiště je uspořádáno z bateriových modulů, které předtím sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV. Toto takzvané sekundární využití baterií je nejúčinnější formou recyklace. Baterie se však nerozebírají, je využita kapacita, kterou ještě mají.

Volkswagen otevřel rychlonabíječku složenou ze starých baterií elektromobilů

AutoMoto

Kondice baterie, tzv. state-of-health, není co do kapacity v jednotkách procent oproti původní kapacitě, nýbrž většinou ve vyšších desítkách. Pro pohon auta už to nestačí, ale pro provoz energetického úložiště, kde nejsou tak přísné nároky na prostor či výkon jedné baterie, to však bohatě stačí.

„Pro účely energetických úložišť se hodí opotřebené baterie s tzv. state-of-health i pod 70 %. My se u našich baterií z testovacích či vývojových vozů na tato čísla zatím nedostáváme,“ řekl Jan Špatný ze Škoda Auto.

Foto: PRE

Jeden stojan nabídne dvě přípojky s až 150 kW nabíjecího výkonu, dalších pět stojanů po dvou přípojkách s až 22 kW.

V rámci energetického úložiště jsou baterie méně namáhány, a mohou tak bez problému sloužit další roky. Baterie jsou před nasazením v úložišti podrobeny kapacitnímu testu, který spočívá v provedení úplného nabití a vybití, vizuálnímu testu a testu komunikace.

Podobná energetická úložiště umožňují postavit ultrarychlou nabíječku i tam, kde by to distribuční soustava neumožnila, anebo v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství přípojek postavit.

„Bateriové úložiště je odpovědí na otázku životnosti a upcyklace baterií elektromobilů, jejich vysoké spotřeby i zvýšení efektivity například solárních systémů. Zařízení, které jsme ve spolupráci se Škodou Auto a společností AERS vytvořili, dokáže pokrýt odběry ultra rychlých dobíjecích stanic, nabízí možnost zvýšení využití elektřiny vyrobené z fotovoltaiky, a dokonce i ostrovní provoz,“ vysvětluje Jakub Čejka, technický ředitel společnosti IBG Česko, která stojí za vývojem zařízení.

Foto: PRE

První česká veřejná nabíječka elektromobilů, která využívá energetické úložiště z vysloužilých baterií elektromobilů

Dobíjecí stanice, která se na Chodově otevřela 5. října, je zatím v testovacím provozu. Dokáže zajistit nabíjení až 12 elektromobilů zároveň. Deset přípojek je pomalých s výkonem nejvýše 22 kW, dvě jsou ultrarychlé s výkonem 150 kW. Bateriové úložiště má celkovou kapacitu 300 kWh, což znamená, že by mělo s rezervou zvládnout nabít pět enyaqů s větší baterií, která má využitelnou kapacitu 77 kWh, z 10 na 80 %.

„Pražská energetika si díky tomuto projektu na Praze 11 otestuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě,“ řekl Vojtěch Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE.

Související články

Výběr článků

Načítám