Hlavní obsah

Při koupi zájezdu čekáte až do poslední chvíle? Pozor, abyste neprodělali

Doba letních dovolených je už dávno za námi, hlavní sezona skončila i v oblíbených přímořských letoviscích na jihu Evropy. Ovšem exotická turistická letoviska na nápor turistů teprve čekají. V posledních letech je navštěvuje i čím dál víc Čechů. Pokud se do některého z nich chystáte i vy a čekáte až do poslední chvíle v naději, že cestovní kancelář půjde s cenou dolů, můžete výrazně prodělat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Zájezdy na poslední chvíli, tzv. last minute, jsou mezi turisty, kteří před cestováním na vlastní pěst dávají přednost zájezdům s cestovními kancelářemi, velmi oblíbené. Princip tohoto zájezdu spočívá v tom, že si ho zakoupíte krátce před jeho zahájením, tedy na poslední chvíli. Předpokladem vždy bylo, že čím blíže jste byli odjezdu, tím levněji jste pořídili.

„Tento zákazníky velmi oblíbený trend se však pomalu obrací a poskytovatelé zájezdů přistupují ke zcela opačnému typu cenotvorby,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Dynamický balíček

V poslední době se stále častěji mohou klienti u nabídek zájezdů setkat s tzv. dynamickými balíčky, u nichž cena služby s ubývajícím časem do započetí zájezdu stoupá. Pro klienty to pak pochopitelně znamená, že čím později dovolenou zakoupí, tím ji budou mít dražší.

Hlavní taháky českých cestovek na zimu? Omán, Madagaskar i Emiráty

Cestování

A proč vlastně prodejci zájezdů přistoupili k takovýmto zásadním změnám? „Tento západní trend odráží především jistou dávku opatrnosti cestovních kanceláří, které stále častěji již nenakupují letenky a další dílčí služby napevno dopředu, ale pořizují je až ve chvíli, kdy jim vznikne poptávka od konkrétního klienta,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

V případě zájezdů označených jako dynamický balíček musí cestující počítat s tím, že vybraný pobyt je podle informací z webových stránek inzerenta k dispozici, ovšem jeho skutečnou dostupnost začne cestovní kancelář ověřovat až v momentě, kdy se dozví o klientově zájmu o zakoupení.

„A jak již známe z trhu ubytovacích služeb či leteckých dopravců, poslední místa bývají vždy nejdražší,“ uvedla ředitelka dTestu.

Velkou nevýhodou dynamických balíčků obvykle je i absence delegáta cestovní kanceláře v místě pobytu. Turisté jsou tak v případě nutnosti odkázání jen na telefonickou linku, což může způsobit problémy méně jazykově vybaveným cestujícím.

S čím počítat u zahraniční cestovky

Letošní zájem o cesty do zahraničí byl enormní, i v nadcházejících měsících cestovní kanceláře počítají s velkým zájem o pobyty v exotických destinacích.

Může se vám stát, že vám cestovní agentura či jiný zprostředkovatel zájezdu nabídne ve chvíli, kdy budou zájezdy organizované tuzemskými cestovními kancelářemi vyprodané, dovolenou pořádanou cestovní kanceláří zahraniční, kupříkladu německou. Co v takovém případě můžete očekávat? Jak dTest upozorňuje, postup zakoupení zájezdu u německé cestovní kanceláře se od té české značně liší.

Cestovky za sebou mají rekordní léto. Zájem byl větší než před covidem

Cestování

„Kupující musí počítat s tím, že vybraný zájezd nejprve závazně potvrdí, zaplatí a až poté se od německé strany dočká potvrzení, že mu uhrazená služba skutečně bude v objednané podobě poskytnuta. A co víc – v čase mezi zaplacením a potvrzením dotyčného pracovníka je výše úhrady pohyblivá a cena se může oběma směry měnit,“ doplnila Hekšová.

Dále je třeba počítat i s tím, že veškeré formality jsou vyřizovány v cizím jazyce. V úředním jazyku dané země (např. v němčině) vám přijdou nejen obchodní podmínky a některé další nedílné náležitosti cestovní smlouvy, ale také vás v destinaci bude očekávat německy hovořící delegát.

Jejich jazyková vybavenost v podobě angličtiny je sice očekávatelná, ale nikoli povinná, a vaší jedinou možností pro komunikaci v úředních záležitostech se tak může opravdu stát pouze němčina.

Související témata:
Dynamické balíčky

Výběr článků

Načítám