Článek
Všechna auta, která divize M za poslední desetiletí představila, byly ostré verze existujících „bavoráků“. Novinka jménem XM však žádné umírněné verze nemá, a je tak od dob supersportu BMW M1 prvním samostatným vozem divize M.
Téměř rok od představení konceptu tu máme stroj, který v rámci přerodu do produkční verze nepřišel o mnoho ze své agresivity a ostrých linií. Všechno to potřebuje, neboť stojí v nabídce značky nad X7 M60i či X5 a X6 M Competition.
Že je velké, nepochybujte ani na moment, není však největší. Délkou 5110 mm zaostává za X7 o nějakých 7 cm, výška je 1755 mm a šířka 2005 mm; rozvor náprav je stejných 3105 mm jako u X7.
Provozní hmotnost je podobně ohromná - 2785 kg. BMW ovšem rychle dodává, že hmotnost je aspoň dobře rozložená - na nápravy to je téměř přesně 50:50 a trakční baterie je uložená v podlaze, což pomáhá snižovat těžiště.
Berlingo po přestavbě připomíná legendární kachnu. Dílo italské karosárny má licenci od Citroënu
Na rozhýbání takové masy je v útrobách plug-in hybridní pohonné ústrojí, což je pro divizi M prvenství. Jeho základem je 4,4l osmiválec S68 se dvěma turbodmychadly typu twin scroll a mild hybridním ústrojím. Sám dává 360 kW/489 koní a 650 Nm.
Synchronní elektromotor je součástí osmistupňové automatické převodovky a dává 145 kW/197 koní a 280 Nm. Celkový výkon ústrojí je 480 kW/653 koní a 800 Nm točivého momentu. Stačí to ke sprintu na stovku za 4,3 sekundy, maximálka je omezena standardně na 250 km/h, za příplatek automobilka omezovač posune o 20 km/h výš. Na elektřinu je nejvyšší rychlost 140 km/h.
BMW však už nyní hlásí příchod silnější verze jménem Label Red, která nabídne celkem 550 kW/748 koní a 1000 Nm zejména díky posílení přeplňovaného osmiválce. Tato verze má přijít na podzim roku 2023.
BMW představilo plug-in hybridní Concept XM, má osmiválec a tisíc newtonmetrů
Zásoba elektřiny v podobě lithium-iontové baterie má stačit až na 88 km dojezdu bez nutnosti nabíjení podle normy WLTP. To znamená celkovou kombinovanou spotřebu 1,5-1,6 l benzínu + 28,9-30,1 kWh elektřiny na 100 km. Normované emise CO2 jsou 33-36 g/km, což v Česku přináší nárok na „elektromobilní“ registrační značku s písmeny EL.
Ovšem, pro USA je odhad normovaného dojezdu na totožnou baterii 48 km a tamní výsledky testování se dlouhodobě ukazují být realističtější. Spotřeba benzínu v reálném světě bude v každém případě záviset na tom, jak moc bude člověk nabíjet a jak a kudy bude jezdit.
Nabíjet se dá jen střídavým proudem, ovšem výkonem až 7,4 kW, což znamená kompletní nabití baterie za čtyři a čtvrt hodiny.
Vůz má samozřejmě pohon všech kol, který ale v jízdním režimu Sport umí upřednostňovat zadní nápravu. Stejně tak elektronicky řízený diferenciál mezi zadními koly zvládá posílat víc síly na vnější kolo v zatáčce a v případě, že byste vyrazili mimo asfalt, se umí i kompletně uzavřít.
Adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči a ocelovými pružinami dále nabízí aktivní příčné stabilizátory, které pomocí elektromotorů potlačují náklony v zatáčkách, nebo natáčení zadních kol. Posilovač řízení má variabilní nejen intenzitu účinku, ale i převod řízení. K mání jsou kola o průměru od 21 do 23 palců.
Interiér je místem, které se od konceptu změnilo asi nejvíce. Vidíme tu klasické prvky BMW v podobě ovládacího panelu s voličem převodovky a ovladači infotainmentového systému iDrive na středovém tunelu, onen infotainment je však nejnovější generace a veškeré ovládání přesunul z tlačítek do centrálního displeje.
Co si však vůz z konceptu ponechal, je kombinace hnědé a modré kůže v interiéru. Rozložení barev je však jiné - zejména jsou přední a zadní sedačky v totožné barvě - volant je černý, stejně jako řada ovládacích prvků, a koberec na podlaze je tmavošedý.
Standardem jsou elektrická multifunkční sedadla, umožňující nastavení ve všech myslitelných ohledech, a karbonové obložení. Vzadu automobilka vytvořila cosi nazvané „Salonek M“. Tkví to v protažení čalounění ze sedaček na výplně dveří a doplnění o individuální polštářky, pořád tu však je třímístná lavice, nikoliv dvě individuální křesla.
Závěrem se sluší zmínit možnost připlatit za audiosystém značky Bowers & Wilkins o 20 reproduktorech či armádu jízdních asistentů a hlídačů, kam patří kromě dnes již běžného adaptivního tempomatu a aktivního vedení v jízdním pruhu také autonomní změna jízdního pruhu nebo rozpoznávání semaforů. Tisková zpráva hovoří také o automatickém omezovači rychlosti, což odhadujeme na systém ISA, který je od července v EU pro nová auta povinný, ovšem je možné ho vypnout.
BMW XM zatím nemá stanovenu cenu v korunách, v Německu podle různých zdrojů bude stát nejméně 170 tisíc eur, tedy 4,19 milionu korun.