Článek
Pořídíte si do domácnosti novou pračku, myčku, televizor či jiný dražší elektronický výrobek. Ze zákona je zakoupené zboží chráněno po dobu dvou let a vy tak máte v případě vady právo uplatnit reklamaci a požadovat nápravu.
Mnozí Češi se ale setkali se situací, že zboží po dobu dvou let funguje perfektně a po jejím uplynutí se porouchá. A právě na to „spoléhají“ prakticky všichni větší prodejci elektroniky či domácích spotřebičů a zákazníkům nabízejí možnost prodloužit si zákonem danou záruční dobu o několik let. Sjednat si ji můžete při koupi zboží, ať už v kamenné pobočce, tak i v e-shopu. Prodejci ji nabízejí jako pojištění prodloužení záruky.
Přehledně: Jak nenaletět nepoctivému e-shopu
Dražší zboží, připlatíte si i tisíce korun
Obchodníci ale tuto službu nenabízejí u každého zboží, setkáte se s ní u dražších elektronických výrobků, tedy například u televizorů, domácích spotřebičů, notebooků apod.
Cena služby se liší v závislosti jak na ceně daného zboží, tak délce prodloužené záruky, která je nejčastěji nabízena na jeden rok, tři roky nebo pět let.
Počítejte s tím, že si za tuto službu připlatíte i několik tisíc korun. Například společnost Datart nabízí prodloužení záruky na tři roky u televize Samsung v hodnotě 21 990 korun za cenu 3568 korun, prodloužení o rok by vás přišlo na 1889 korun. U stejné televize zakoupené v Alze vás roční prodloužení přijde na 1803 korun a za záruku delší o tři roky zaplatíte 3566 korun. A do třetice, pořídíte-li si stejný typ televize Samsung u společnosti Mall.cz vyjde vás prodloužení záruky o rok na 2199 korun a o tři roky na 4398 korun.
Přehled nejčastějších omylů při reklamacích
Odborníci dTestu upozorňují na to, že prodloužená záruka je jen rámcově upravena zákonem, a to jako záruka za jakost. O to více záleží na tom, co si jako kupující sjednáte přímo s prodávajícím. Prodávající však o smlouvě se spotřebiteli nejedná – nabízí již předpřipravenou smlouvu, se kterou buď souhlasíte, nebo ne, uvádí dTest.
Pozor na záměnu pojmů
Další varování spočívá v tom, že je třeba si dát pozor na zaměňování pojmů prodloužená záruka a pojištění. Někteří obchodníci produkt nazývají prodlouženou zárukou, většinou se ale jedná o pojištění.
V případě, že se u zboží během prodloužené záruky vyskytne vada, většinou dojde k opravě zboží. Málokdy je zde dána možnost od smlouvy odstoupit. Některé společnosti nabízejí možnost okamžité výměny či vrácení peněz. I zde je však nutné být nadmíru obezřetný.
„Velmi často se spotřebitelé obracejí s žádostí o pomoc na poradnu dTestu v situaci, kdy si připlatili za okamžitou výměnu, ale zbylo jim jen rozbité zboží,“ uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka dTestu, a dodala: „Po podrobném přečtení podmínek se dozvěděli o výlukách, kdy není možné zboží okamžitě vrátit. Vynaložili tak peníze na okamžitou výměnu, která však není možná.“
Lhůta k vyřízení
U zákonné záruky musí prodejce reklamaci vyřídit do 30 dnů. Pokud tak neučiní, máte právo na odstoupení od smlouvy z důvodu marného uplynutí lhůty k vyřízení reklamace.
U prodloužené záruky ale dbejte na to, aby lhůta na vyřízení reklamace byla stanovena ve smlouvě. „Časté jsou případy, kdy na vyřízení reklamace v rámci prodloužené záruky prodejce dává lhůtu tři měsíce, kdy spotřebitel nemůže disponovat se svým zbožím,“ upozornila Hekšová.
V každém případě, rozhodnete-li se prodloužení záruky využít, seznamte se co nejpodrobněji, co služba zahrnuje, samozřejmostí je i prostudování obchodních podmínek, doporučuje dTest.