Hlavní obsah

Organizace ve vzdělávání se neshodnou na možném rozdělení učiva v základních školách

Praha

Organizace ve vzdělávání se neshodnou, zda by se měl obsah učiva při chystaných změnách v základních školách rozdělit na takzvané jádro a nadstavbu. Zatímco Asociace ředitelů ZŠ, Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a neziskové organizace EDUin to považují za nežádoucí, předseda spolku Pedagogická komora Radek Sárközi uvedl, že s rozdělením učiva souhlasí čtyři pětiny oslovených učitelů.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Vyplývá to z informací, které organizace poskytly ČTK.

Změny tzv. rámcových vzdělávacích programů (RVP) slíbila vláda ve svém programu. Ministerstvo školství by v nejbližší době mělo rozhodnout, jak se úpravy udělají. Experti navrhli mj. rozdělení učiva na tzv. jádrové a rozšiřující.

Cermat: Nového ředitele si ministr vybral sám. V maturitním testu byla sporná úloha

Věda a školy

Tento záměr ale vyvolal řadu připomínek, MŠMT proto nyní podle manažerky projektu revize Kateřiny Lichtenberkové zvažuje různé varianty. Až úřad koncepci revize schválí, začnou podle toho odborníci v Národním pedagogickém institutu (NPI) upravovat učivo v jednotlivých předmětech.

Doporučují jen jádro, které mají zvládnout všichni

Společnost EDUin již dříve uvedla, že s rozdělením učiva na základ a nadstavbu nesouhlasí.

K jejímu postoji se teď ve společném stanovisku přidaly také organizace SKAV a Asociace ředitelů základních škol (AŘZŠ). Doporučily určit pouze tzv. jádrové učivo, které by měli zvládnout všichni žáci.

Organizace EDUin varuje, že změny v učivu mohou zvětšit potíže ve vzdělávání

Věda a školy

„Rozvíjející obsahy by měly být volbou až samotných učitelů, kteří jsou přímo ve výuce schopni posoudit vzdělávací potřeby jednotlivých žáků,“ uvedly. Doplnily, že učitele v tom bude potřeba podpořit např. pomocí návodů, materiálů na internetu a učebnic.

Spolek poukazuje na vládní strategii

Naopak šéf spolku Pedagogická komora poukázal na průzkum, který spolek udělal mezi 897 respondenty. „S rozdělením vzdělávacího obsahu na jádrový a rozšiřující souhlasí 81 procent pedagogů,“ napsal Sárközi ČTK.

Poukázal zároveň na to, že o rozdělení učiva se píše i ve vládním dokumentu Strategie vzdělávání 2030+, podle kterého experti návrh revize připravili.

„Mezi očekávanými výstupy RVP budou odlišeny tzv. jádrové výstupy, definující společné minimum pro všechny žáky, a výstupy rozvíjející, které budou podkladem pro individualizaci vzdělávání všech dle jejich předpokladů a zájmů a umožňující účinnou podporu talentovaných a nadaných žáků,“ stojí ve strategii.

Pedagogický institut začne upravovat učivo základních škol

Věda a školy

Podle organizací EDUin, SKAV a AŘZŠ strategie neupřesňuje, jak se má pojem jádrového učiva chápat. „Dělení obsahu není zavedeno v žádné zemi s vyspělým vzdělávacím systémem,“ konstatovaly.

Proti zavedení novinky je podle nich několik důvodů. Varovaly před tím, že rozdělení učiva pro žáky s horšími a lepšími schopnostmi by mohlo dále prohloubit nerovnosti ve vzdělávání.

Připomněly, že cílem Strategie vzdělávání 2030+ má být snížení nerovností. Podle organizací není jasné, jak by se rozdělení učiva promítlo do hodnocení žáků. Doplnily, že učitelé zatím ani nejsou na změnu připraveni.

Začínající učitele zkušenosti z covidu od povolání neodradily, zjistil průzkum

Věda a školy

Schválení revidovaného učiva pro základní školy plánuje ministerstvo na podzim 2023. Školy by podle nových učebních plánů mohly učit od září 2024.

Výběr článků

Načítám