Hlavní obsah

Cermat: Nového ředitele si ministr vybral sám. V maturitním testu byla sporná úloha

Nového šéfa Cermatu Miroslava Krejčího, o jehož jmenování jsme informovali v pondělí, si ministr školství Vladimír Balaš (STAN) vybral sám. Odborník na informatiku a kybernetickou bezpečnost se nezúčastnil výběrového řízení, což ale podle ministerstva ani žádný zákon nestanovuje. MŠMT zároveň Novinkám potvrdilo, že v aktuálním podzimním termínu státních maturitních testů byla nejednoznačná úloha.

Foto: MŠMT

Ministr školství Vladimír Balaš (vpravo) s novým ředitelem Cermatu Miroslavem Krejčím

Článek

„Je nutné zdůraznit, že výběrové řízení na ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) je plně v gesci MŠMT a na jeho organizaci se závazně nevztahuje žádný právní předpis,“ reagovala na dotaz Novinek tisková mluvčí ministerstva Aneta Lednová.

Školský resort si interně stanovil jak podmínky výběrového řízení, tak i samotný proces výběru uchazečů.

Novým šéfem Cermatu je odborník na kybernetickou bezpečnost Miroslav Krejčí

Věda a školy

„Miroslav Krejčí už v posledním roce s MŠMT spolupracoval, a to zejména v oblasti veřejných zakázek na ICT. Navíc jako expert se podílel také na posouzení stávajících ICT řešení v rámci organizace státních maturit a jednotných přijímacích zkoušek,“ pokračovala Lednová.

Tedy je podle ní už s prací Cermatu - tj. organizátora státních maturit a jednotných přijímaček - částečně seznámen.

Podle předsedy spolku Pedagogická komora Radka Sárköziho bude mít nový ředitel Cermatu těžkou výchozí pozici. „Předchozí dva ministři školství (myslí tím Petra Gazdíka a Roberta Plagu - pozn. red.) vyhlásili této přímo řízené organizaci MŠMT válku. Doufám, že ministr Vladimír Balaš se naopak za své podřízené postaví a bude je podporovat, nikoli hanět,“ tvrdí Sárközi ve svém vyjádření pro Novinky.

Organizace EDUin varuje, že změny v učivu mohou zvětšit potíže ve vzdělávání

Věda a školy

„Jsem rád, že do čela Cermatu nastupuje člověk s mnohaletými zkušenostmi z oblasti informatiky a kybernetické bezpečnosti, protože jeho úkolem ve střednědobém horizontu je elektronizace státní maturity a jednotných přijímacích zkoušek,“ uvedl Balaš při Krejčího jmenování.

„Myslím si, že půjde relativně snadno a rychle digitalizovat přihlášky k jednotné přijímací zkoušce. To by středním školám výrazně ulehčilo od náročné byrokracie. Mnohem těžší bude přejít z tištěných testů na čistě elektronické testování. Střední školy nemají v tuto chvíli dostatek počítačů. Je třeba ošetřit, co se stane, když žákovi během maturity nebo přijímaček přestane školní zařízení fungovat,“ okomentoval to Sárközi.

Sporná otázka v češtině

Tento týden se rovněž objevily informace, že v aktuálním podzimním termínu maturitních testů od Cermatu se objevilo u jedné otázky z českého jazyka nepřesné zadání. Balašův úřad to Novinkám potvrdil.

Šlo o otázku 18.4 v didaktickém testu z češtiny. Maturanti v ní měli na základě výchozího textu rozhodnout, zda je pravda, že mezi vznikem samostatného Československa a uzákoněním podoby čs. státní vlajky uplynuly méně než dva roky. V textu však byl uveden přímo jen jeden rozhodující údaj, a to březen 1920, kdy Československo přijalo vlajku s modrým klínem. Rok vzniku republiky v zadání chyběl. (Pokud maturant ví, že vznik ČSR proběhl v říjnu 1918, odpoví samozřejmě ANO. Ovšem v těchto úlohách na porozumění textu obecně mají studenti pracovat jen s tím, co v textu explicitně je - pozn. red.)

Inovace vzdělávacích oborů má zlepšit uplatnění absolventů SŠ na trhu práce

Věda a školy

„Na základě doporučení Nezávislé odborné komise MŠMT byly skutečně u podúlohy uznány jako správné odpovědi obě nabízené možnosti (ANO, NE) i neuvedení žádné z nabízených možností,“ sdělil Novinkám resort.

Neznamená to ale, jak upozorňuje ministerstvo školství, že za samotnou podúlohu 18.4 získali žáci bod do celkového hodnocení testu, což bylo nepřesně uvedeno v článcích některých médií. „Podúloha 18.4 je totiž součástí tzv. svazku úloh (tzn. celé úlohy 18), jejíž hodnocení se stanovuje na základě počtu správně zodpovězených podúloh,“ vysvětlili zástupci ministerstva.

„Všechny úlohy jsou formulovány jednoznačně a mají jednoznačně správná řešení vyjma úlohy 18, podúlohy 4,“ stojí v posudku Nezávislé odborné komise (NOK) MŠMT.

V kompletním posudku se dále píše toto:

  • NOK registruje skutečnost, že někteří žáci mohli při řešení úlohy 18.4 uplatnit strategii, kterou běžně užívají při řešení úloh daného typu z cizích jazyků (pokud mají žáci podle zadání rozhodnout, zda informace jednoznačně vyplývá z výchozího textu, pak tato informace musí být ve výchozím textu v nějaké podobě explicitně vyjádřena). NOK je přesvědčena, že dotazovaná znalost patří k obligatorním znalostem maturanta, a nezpochybňuje právo v rámci testu z českého jazyka a literatury ji ověřovat. Je si také vědoma toho, že funkční čtenářská gramotnost vyžaduje schopnost různých stupňů a postupů práce s textem. Přesto formulace „jednoznačně vyplývá z výchozího textu“ může být v kontextu dané úlohy diskutabilní. S ohledem na tuto skutečnost NOK doporučuje uznat v této podúloze všem žákům obě nabízené možnosti i neuvedení žádné z nabízených možností.

Audit v Cermatu odhalil podivné pracovní dohody se zaměstnanci

Domácí

Gazdík odvolal šéfku Cermatu

Domácí

Co se ještě týká samotného Cermatu, tak připomínáme, že bývalá ředitelka Michaela Kleňhová skončila v květnu poté, co ji kvůli nespokojenosti s řízením a hospodařením organizace odvolal bývalý ministr školství Petr Gazdík (STAN).

Vedením této organizace byl poté pověřen Milan Štábl, který v druhé polovině srpna odešel z funkce náměstka ministerstva školství pro IT a veřejné zakázky. Na rezignaci z funkce náměstka se dohodl s Balašem kvůli tomu, že spolupracoval s poradcem Luďkem Šteffelem, jedním z obviněných v kauze Dozimetr. Právě kvůli kontaktům s jiným obviněným ze stejné kauzy rezignoval na konci června i Balašův předchůdce Gazdík.

„Oceňuji, že Balaš neponechal ve funkci náměstka a dočasného ředitele Cermatu Štábla, kterého si na MŠMT přivedl ze Zlína exministr Gazdík,“ dodal Sárközi.

O pozici šéfa Cermatu se uchází sedm lidí

Věda a školy

Do výběrového řízení na nového ředitele Cermatu se podle informací ministerstva ze začátku srpna přihlásilo sedm lidí. Nakonec jich podle Sárköziho bylo zřejmě 12.

Balaš tehdy zároveň uvedl, že Cermat by měl do budoucna při plnění svých úkolů více spolupracovat s MŠMT, Českou školní inspekcí i Národním pedagogickým institutem (NPI).

Do škol se zapsalo 66 163 uprchlíků. Deset tisíc z nich nenastoupilo

Věda a školy

„Těch důvodů, proč je potřeba propojit Cermat s těmi dalšími institucemi, je celá řada. Myslím si, že je nepřijatelné, aby to, co se učí na školách v České republice, určoval Cermat,“ prohlásil Balaš v srpnu.

Poukázal tím na to, že testy od Cermatu ovlivňují obsah vzdělávání ve školách. Cermat je ostatně už pravidelně - stalo se tak např. i loni - terčem kritiky žáků, rodičů i mnohých odborníků kvůli podobě svých testů, ať už maturitních, nebo přijímačkových.

Pedagogický institut začne upravovat učivo základních škol

Věda a školy

Výběr článků

Načítám