Článek
Nejnovější sada testů bezpečnosti nových aut, provedených organizací Euro NCAP, ukázala, že auto z Číny nemusí znamenat mizernou bezpečnost.
Mezi testovanými vozy byla Ora Funky Cat a Wey Coffee 01 a oba dva tyto crossovery získaly plný počet hvězdiček.
Nejnovější výsledky testů bezpečnosti Euro NCAP | ||||
---|---|---|---|---|
Model | Hvězdičky | Ochrana dospělých | Ochrana dětí vzadu | Bezpečnostní elektronika |
Genesis GV60 | ***** | 89 % | 87 % | 88 % |
Kia Niro (standardní výbava) | **** | 91 % | 84 % | 60 % |
Kia Niro (s příplatkovou bezpečnostní výbavou) | ***** | 91 % | 84 % | 79 % |
Ora Funky Cat | ***** | 92 % | 83 % | 93 % |
Tesla Model Y | ***** | 97 % | 87 % | 98 % |
Wey Coffee 01 | ***** | 91 % | 87 % | 94 % |
Elektrický Genesis GV60 je koncernovým sourozencem Kie EV6 a Hyundai Ioniq 5. Podobně jako větší modely značky Genesis, i on si odnáší pětihvězdičkové hodnocení, třebaže v žádné kategorii nepřesahuje 90 % a má rezervy v ochraně zranitelných účastníků provozu, píše organizace.
Druhá generace Kie Niro získává ve standardní výbavě „jen“ čtyři hvězdičky, třebaže základ je co do prvků aktivní i pasivní bezpečnosti docela bohatý. Nabízí třeba středový airbag, aktivní systém pro jízdu v pruzích, autonomní nouzové brzdění nebo sledování únavy řidiče.
Pro pětihvězdičkové hodnocení je třeba připlatit za rozšířený paket asistentů s čelním radarem. V nabídce je pro niro ještě jeden bezpečnostní paket, který přidává další čtyři radary do rohů vozu, sledování mrtvého úhlu či upozornění na auta přijíždějící v příčném směru s možným zásahem do řízení, když hrozí kolize.
Čínská Ora Funky Cat chrání svou posádku dle testů povětšinou dobře či dostatečně, jak ostatně procentuální hodnocení naznačují; trochu horší to je s řidičovým hrudníkem a v případě elektroniky s autonomním brzděním, když vůz couvá do stojícího chodce za vozem. Zbytek elektroniky funguje dobře.
Tesla Model Y je králem zmíněné sady testů, a nejen této. „V kategorii bezpečnostní elektroniky získala nejlepší ohodnocení, jaké jsme kdy viděli,“ cituje web Autocar Matthewa Averyho, šéfa strategie výzkumu u firmy Thatcham Research.
Nespokojení norští zákazníci Tesly zvolili netradiční způsob protestu
Vůz vyniká hlavně ve vedení v jízdních pruzích a kamerovém monitorování řidiče; Euro NCAP také vyzdvihuje kamerový systém vně vozu, který předchází kolizím s ostatními účastníky provozu. „Je jen škoda, že zůstávají nevyřešené problémy s bezpečným provozem systému Autopilot,“ dodává Avery.
A konečně Wey Coffee 01. Stejně jako ora má podivné jméno, stejně jako ora patří pod čínský koncern Great Wall Motors. A stejně jako ora je na tom výborně s ochranou dospělých a bezpečnostní elektronikou. Ochranu dětí dokonce Euro NCAP hodnotí ve všech případech nejlepším skóre „dobrý“.