Článek
Čerstvě představené logo automobilky Škoda je už sedmé za její historii, počítáme-li pouze výrobu automobilů od roku 1905. Okřídlený šíp, který je se značkou už téměř sto let spjat, v něm zůstal; co se zásadně proměnilo, je font nápisu „Škoda“.
Škoda Auto představila nové logo
Kdy tedy automobilka začínala? Nebylo to v roce 1905, nýbrž ještě o deset let dřív, když Václav Laurin a Václav Klement začali vyrábět jízdní kola Slavia a později motocykly.
První logo vyobrazuje kolo od bicyklu zdobené lipovými květy, později přibyla jména zakladatelů a místo, kde firmu založili, tedy Mladá Boleslav.
Když zkraje 20. století začali s výrobou automobilů, vzniklo nové kulaté logo, navržené v duchu secese, s písmeny L & K. Společnost totiž byla přejmenována na Laurin & Klement. Název také býval k logu na příď dopisován.
V roce 1925 se firma Laurin a Klement spojuje se Škodovými závody v Plzni, protože se dostala do existenčních problémů. Nové logo obsahovalo nápis Škoda, ale také vavřínové listy po obvodu oválu; je tak kombinací log obou firem.
Už v roce 1926 si však automobilka nechává patentovat další logo, jehož hlavní motiv přežívá už téměř sto let - okřídlený šíp. Tehdy byl v modré barvě.
Proč se v logu objevil zrovna okřídlený šíp, není přesně známo. V každém případě logo takto přežilo celé dekády centrálně plánovaného hospodářství, kdy se automobilka Škoda jmenovala AZNP - Automobilové závody, národní podnik.
Změna přišla až s majetkovým vstupem koncernu Volkswagen. V roce 1993 firma představila nové logo, kde modrou barvu nahradila zelená a do tlustšího kruhu přibyl nápis „Škoda Auto“.
Ten si automobilka zachovala i u dalšího loga, s nímž vstoupila do nového tisíciletí a používala ho až do roku 2011. Logo je plastické, má vnější kruh elegantnější černé barvy s nápisem „Škoda Auto“ a jeho hlavním cílem bylo smazat nelichotivou nálepku „auta z východu“.
Zelená barva zůstala, ale ztmavla a dostala nový význam - ekologické smýšlení automobilky.
Předposlední osvěžení loga ho vizuálně odlehčilo; nápis „Škoda“ se přesunul vně kruhu a ten je lehčí a stříbrný. Logo však zůstává plastické.
Třebaže zelená barva zůstává oficiální barvou automobilky, od roku 2011 se už neobjevuje ve znacích umístěných na autech - ty jsou jen chromované na černém pozadí. Podle automobilky to má vyjadřovat mladistvost a preciznost.
A konečně, logo nejnovější. Opět je ploché, pozbylo 3D grafiky a automobilka jím ohlašuje také start používání dvou druhů zelené barvy - smaragdovou a elektrickou. Symbolizují ekologii, udržitelnost a elektromobilitu.
V marketingové komunikaci chce firma klást výrazně větší důraz na nápis Škoda než na logo. Používá jinou typografii, která pracuje se symetrií a kombinací oblých tvarů s hranami. Háček nad písmenem S je nyní integrován do onoho písmene.
Nová firemní identita bude nejprve vidět v informačních a komunikačních materiálech a od roku 2024 se začne objevovat také na nově uváděných modelech. Nový design se promítne i do informačních systémů na palubě a dalších prvků vozů Škoda. Součástí modernizace budou také designové úpravy provozoven autorizovaných partnerů.