Článek
Řádně mlhavý uplynulý víkend dal plně vyniknout problému v českém silničním zákonu a s ním souvisejícímu nešvaru řady českých řidičů. Je jím plošné svícení zadními světly do mlhy, i když to není potřeba, či je to dokonce na škodu.
Takových případů totiž může být celá řada, třebaže formální povinnost užití mlhovek nastala - dle § 32 zákona 361/2000 Sb., je to vždy, když je mlha, hustě sněží či prší. Jenže zadní mlhovky, aby prosvítily mlhu, jsou velmi silné. Takže zejména v noci oslňují ostatní řidiče.
„Nevhodně rozsvícená mlhová světla dozadu oslňují řidiče za námi a mohou pro něj být matoucí. V záři výrazných mlhových světel také může snadno přehlédnout nebo později reagovat na brzdová světla, čímž mohou zbytečně vznikat krizové situace,” řekl Novinkám v minulosti Martin Farář z BESIP.
Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost
Zadní mlhovky, bez ohledu na znění zákona, slouží k tomu, aby vaše auto bylo zezadu dostatečně osvětleno za situace, kdy k tomu obrysová světla nestačí. Zapínat je tedy nemá smysl, když vidíte obrysová světla auta před sebou na několik stovek metrů. Nebo také v situaci, kdy jste součástí štrúdlu aut; v takovém případě by měl mít zadní mlhovky rozsvícené jen ten, kdo jede poslední.
Naopak nemá smysl nechávat mlhovky zapnuté, když např. stojíte ve frontě na semaforu či u průjezdního okénka podniku rychlého občerstvení. Přesto jsou i takové případy pravidelně k vidění.
Samozřejmě, ne všechna auta jsou stejná. Řada starších aut má zadní obrysová světla malá a nesvítí moc dobře; pokud je to případ vašeho auta, rozsvítit mlhovky je vhodné o to dřív. A naopak, máte-li velká zadní světla, v nichž svítí několik žárovek na každé straně, mlhovky najdou užití méně často.
Občas člověk potká i takové řidiče, kteří svítí mlhovkou za výborné viditelnosti. Ještě před pár stovkami metrů mohla být mlha, ale teď už není, takže je mlhovka nadbytečná. Naštěstí ale v takovémto případě nikoho neoslňuje.
Extrém se ale dá najít i na druhé straně - auta, která pří jízdě v husté mlze svítí jen denním svícením, pokud vůbec. Pokud řidič příliš spoléhá na systém automatického rozsvěcení světel, může se stát, že v mlze ve dne jede „na denní” a vzadu není osvětlen.
Tzv. RLT senzor (Rain, Light, Tunnel, tedy déšť, světlo, tunel), který se o automatické rozsvěcení stará, totiž vnímá množství světla, nikoliv viditelnost. Mlha ve dne je pro lidské oko snížená viditelnost, ale není to snížené množství světla. Přesněji, pro senzor nemusí být světla dost málo na to, aby dal povel k rozsvícení.
I proto je třeba v mlze hlídat, co vám svítí. Zda vaše auto „na denní” svítí i vzadu, jistě sami víte, a pokud ne, je nejvyšší čas to vyzkoumat.