Hlavní obsah

Stoletá vídeňská električka se vrátila do Bratislavy

Právo, Ivan Vilček

Nasednout v centru Prešporku (dnešní Bratislava) do tramvaje a po dvou hodinách vystoupit v centru Vídně - to umožňovala tzv. vídeňská električka. Provoz zahájila před sto lety. V těchto dnech se původní lokomotiva s označením GANZ Eg6 vrátila po náročné rekonstrukci do slovenské metropole. Je vystavena v Muzeu dopravy.

Vídeňská električkaVideo: Novinky

Článek

„Věříme, že se veřejnosti bude líbit,“ říká Michal Milata, předseda Klubu přátel městské hromadné a regionální dopravy. Rekonstrukce navrátila lokomotivě podobu z roku 1914. Nadšenci pracovali na základě dobových fotografií. Povedlo se zrekonstruovat interiér i dobové nápisy.

Lokomotiva byla vyrobena v Budapešti v roce 1913. Po zastavení provozu na trati Bratislava - Vídeň jezdila až do roku 2011 na lokální trati v Rakousku. Následně měla být vyřazena a sešrotována. Slovenským nadšencům se ji na poslední chvíli podařilo odkoupit.

Komfortní výbava a pohodlí

Nejde o klasickou tramvaj, ale o vlak, který se mohl po tramvajových kolejích dostat až do center obou měst. Pro tehdejší obyvatele Bratislavy a Vídně, měst vzdálených od sebe 70 kilometrů, to bylo velmi vítané spojení.

„Můj otec na ní jezdil od roku 1921 jako řidič a průvodce,“ vzpomíná dnes 87letý Milan Král. „O sobotách a nedělích se na koupališti v nedalekém Hainburgu konaly taneční zábavy. Moji rodiče tam jezdili a mě už jako šestiletého brali sebou. Pro děti tam byla k dispozici pečovatelka, s níž jsme si hráli a koupali. Mně se však ze všeho nejvíc líbila jízda električkou,“ dodal.

Lokomotiva táhla dva až tři vagóny, které byly na svoji dobu supermoderní. Měly elektrické vytápění i osvětlení a na výběr druhou a třetí třídu. První třída na lokálních železnicích neexistovala.

Vídeňská električka jezdila pravidelně v letech 1914 až 1938, trať byla definitivně zrušena v roce 1945. V období existence železné opony nebyla šance k obnovení provozu a trať proto postupně zchátrala.

Výběr článků

Načítám