Článek
"Pospíchal jsem odevzdat svou starou škodovku, aby se něco náhle nezměnilo v pravidlech šrotovného. Se starým autem jsem se loučil těžko, ale z nového vozu mám radost," řekl Právu Ján Štefanič z Bratislavy.
Zájemci o šrotovné mají obavy, aby se na ně dostalo ze státní dotace ve výši 33 miliónů euro, které na tento účel vyčlenila vláda. "V případě velkého zájmu nevylučuji navýšení této částky," uvedl premiér Robert Fico.
Někteří prodejci už nemají na skladě žádné automobily a zájemcům vozy objednávají přímo u výrobce. "Slíbili mi nový vůz až v květnu. Budu dva měsíce bez auta, ale hlavně že zohlednili šrotovné, a za nový automobil jsem tak zaplatil sedm tisíc eur," prohlásil Jakub Roman.
Největší zájem o šrotovné zaznamenali na východním a středním Slovensku, kde jezdí největší množství starších vozů. Po sešrotování starého auta mají lidé zájem především o levnější modely.
Problémy s ověřováním
V prvních dnech po zavedení šrotovného měli prodejci problémy s ověřováním dokumentů. Nedostatky se objevily především v elektronickém propojení mezi autorizovanými likvidátory starých aut, policií a prodejci nových vozů. Obchodníci tak nedokázali ověřit, zda doklady o sešrotování starého vozidla a o jeho odhlášení z evidence na policii jsou pravé. Tento nedostatek se už podařilo odstranit.
Jen za poslední týden přivezli zákazníci na vrakoviště po celém Slovensku 3000 vozidel. "Za den nám přivezou až sto vozidel," říká majitel jednoho z nich. Doposud se likvidovaly většinou staré rezavé vraky, ale nyní jdou do šrotu i deseti až patnáctileté vozy.
Slovensko nabízí šrotovné ve výši 1000 eur. Pokud prodejce uplatní slevu ve výši 500 eur, stát přidá dalších 500 eur a šrotovné tak může dosáhnout maximální částky 2000 eur. Podmínkou je, aby vozidlo starší deseti let bylo odborně zlikvidováno, majitel o tom dostane stvrzenku, odhlásí automobil z evidence a jde si vybrat nový vůz.
Prodejce mu z ceny vozidla odečte výši šrotovného, které si následně uplatní na ministerstvu hospodářství.
Šrotovné zavedlo také Německo, Francie a Rakousko.