Článek
Most pochází ze 17. století a původně spojoval ostrov s letohrádkem Portz Insel s břehem rybníka. Most mířil k letohrádku z jižní strany. V pořadí desáté pole chybělo, bylo nahrazeno sklápěcí dřevěnou mostovkou. Tak jej zachycují ještě mapy z první třetiny devatenáctého století.

Most s patnácti oblouky byl před začátkem prací, které celkově vyšly na přibližně 32 milionů korun, zcela zakrytý nánosy bahna a náletovými dřevinami.
Začala oprava
Později doznal most změny, řemeslníci dozdili chybějící klenbu a vznikl souvislý cihlový most. Dnes krajina vypadá úplně jinak. Z ostrova je poloostrov, mezí ním a starým mostem vede železnice a cyklostezka. Most léta chátral za dráty železné opony. I poté, kdy zátarasy zmizely, neměli cyklisté často ani tušení, že opodál za stromy je ukryta unikátní stavba.
Česko-rakouská stezka po hradech a zámcích se dočká rozšíření

Před rokem začala oprava. „Ukázalo se, že stav mostu je horší, než vypadal. Nemalá část cihel chyběla,“ uvedl Josef Hromek z odboru rozvoje mikulovské radnice, který má na starosti dohled nad památkami. Plán předpokládal otevření mostu v dubnu letošního roku, kvůli projektovým změnám bylo ale odloženo až na červen.

Na projektu se podílelo město Mikulov, obec Sedlec a rakouské Drasenhofen.
Nyní řemeslníci upravují povrch mostu. Pod až půlmetrovým nánosem zeminy odkryli původní vápencovou dlažbu. Cyklisté se ale nerovných vápencových kusů dlažby nemusí bát. Překrývá ji fólie a zásyp drobné drti. Do otevření budou k dispozici i přístupové cesty z Mikulova, Sedlece a dolnorakouského Drasenhofenu.
Celková hodnota projektu, jehož hlavní částí je obnova mostu, je podle starosty Mikulova Rostislava Koštiala (ODS) 35 milionů korun. Podstatnou část, 90 procent, pokryje dotace. Otevření doprovodí i nová naučná stezka Portz Insel, brožura a informace budou k dohledání i na internetu.
Na Šumavě už lze pozorovat jeleny i rysy

Turistická navigace zdarma |
---|
Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu. |