Hlavní obsah

Od vycpaných losů v šumavském Stožci až k nejkratší mezinárodní železnici v Novém Údolí

Novinky, Vratislav Konečný

Hlas z amplionu na železniční stanici ve Stožci ohlásil mírné zpoždění do konečné stanice spoje z Českých Budějovic, do Nového Údolí. Příčinou bylo množství přepravovaných kol, ale i dětských skupin směřujících do nejhezčích koutů Šumavy.

Foto: Vratislav Konečný

Nejmenší mezinárodní železnice.

Článek

Zatímco v údolí kolem Lipna praskají letoviska ve švech, tady je docela klid. Zvýšený ruch jsem zaznamenal na známém vodáckém tábořišti u Soumarského mostu. Vzhledem k příznivému stavu vody Vltavy je to pochopitelné.

Foto: Vratislav Konečný

Dobrá, bývalý Guthausen, je vesnickou památkovou rezervací a jednou z nejhezčích obcí nejen na Šumavě.

Vlak od Volar stoupající ke Stožci nejprve staví v Dobré na Šumavě, vsi roztahané asi na čtyřech kilometrech s lidovou architekturou. Stavení, většinou s moderním vybavením i úpravami, jsou pověstným geniem loci kraje.

Osada pod kaplí 

Stožec (něm. Tusset) je známý především poutní kaplí Panny Marie, známou jako Stožecká kaple. Původní dřevěný svatostánek vznikl v roce 1791 jako dík za uzdravení zraku kováře Jakuba Klausera. Poté byla přebudována, chodilo se sem na poutě, ale poválečné uspořádaní jí jako mnoha stavbám v pohraničí nepřálo. Byla záměrně ničena, v roce 1985 postavili její kopii v nedalekém Phillipsreutu, nynější stavba je z let 1986 až 1988, zasloužil se o ni Jan Kocourek z Prachatic. Je stále cílem mnoha návštěvníků tohoto krásného, téměř nedotčeného šumavského koutu.

Foto: Vratislav Konečný

Auty zabití losi v expozici infocentra ve Stožci.

Ve stožeckém infocentru se dozvíte mnoho zajímavostí z regionu. Nepřehlédnutelnými exponáty jsou dva vycpaní losi, ty srazila osobní auta u Přední Výtoně. Mladého samce v roce 2003, losici Bohunku v roce 2017. Populace těchto kopytníků čítá na Šumavě asi 20 kusů. Je tu i vycpané tříměsíční mládě vlka z výběhu ze Srní.

Ze Stožce do Nové Pece k lipenské nádrži vede jedna z nejhezčích in-line stezek, má délku 15 kilometrů.

Foto: Vratislav Konečný

Součástí vlaku jsou i vagony pro kola.

Zpět na dráhu. Vlak se pozvolna vyprázdnil, na krátkou trasu do Nového Údolí jede jen pár lidí. Husté lesy prosvětlené horskými loukami pod Stožcem svlažuje z bavorského Haidmühle přitékající Studená Vltava, za hranicí se říčka jmenuje Altwasser.

Zánik Nového Údolí 

Osada Nové Údolí po roce 1945 téměř zanikla, vypadalo to, že dopadne jako většina pohraničních vsí. V roce 1810 ji jako dřevařskou založil na frekventovaném hraničním přechodu kníže Schwarzenberg. Oblast prosperovala do té míry, že tudy vedla v roce 1910 železnice z Prahy do Pasova. Sídlili tu financové i četníci, měla dva ubytovací hostince, hasičárnu, obchod a lesovnu. Z 271 obyvatel se k německé národnosti hlásilo 259, čeští byli jen uniformovaní.

Foto: Vratislav Konečný

Připomínka železné opony v Novém Údolí.

Po válce byla trať vytrháním kolejí uzavřena, na krátko sem přišli noví osadníci, ty ale v roce 1948 také vyhnali a vše bylo zadrátováno. Železná opona byla převážně drátěná, ale pořádně. Na bavorské straně zlikvidovali koleje v 18kilometrové délce až v roce 1974. Naše osobní železnice končila ve Stožci, pod přísnou kontrolou PS jezdily vlaky se dřívím do Nového Údolí. V 80. letech se z Údolí stěhovali pohraničníci obývající původní a následně zbouranou četnickou stanici do Stožce.

Ze starého Nového Údolí zůstala jen stodola. Vlaky sem jezdí od června 1990, spolek Pošumavská jižní dráha, založený v roce 1994, tu provozuje raritu –nejkratší mezinárodní železnici. Sto pět metrů dlouhá piditrať spojuje Čechy s Bavorskem. V roce 1999 tu postavili hotel Nové Údolí.

Foto: Vratislav Konečný

Vyřazené vagony – muzeum a občerstvení v Novém Údolí.

U stanice v Novém Údolí stojí několik starých odstavených vagonů, v prvním je malé muzeum seznamující s historií místa i se střežením státní, neproniknutelné hranice. Další jsou využity jako občerstvení, naproti u cesty k hotelu vyvěrá pramen velmi chutné vody. U hotelu stojí improvizovaná hraniční stěna z ostnatého drátu, bývalá strážní věž, tzv. špačkárna, a betonové zátarasy využívané na hranici.

Šumava je u turistů nejoblíbenější

Cestování

Na bájný Třístoličník 

Od stanice je východiště cesty na Třístoličník (Dreisselberg, 1302 m n. m.).  Po červené nejprve dojdete k Rosenauerovu pomníku u Schwarzenberského plavebního kanálu, jehož tvůrcem byl inženýr Josef Rosenauer (1735 až 1806), poté dále na vrchol. Třístoličníku se říká také hora čarodějnic. Prý se tu scházeli i panovníci z Čech, Rakous a Bavor. Každý seděl na kameni na svém území, tři kamenné věže tu připomínají tři trůny.

Další cesta od nádražíčka vede do Haidmühle.

Výběr článků

Načítám