Článek
Last minute je doprodej
Princip last minute = last moment = na poslední chvíli je u zájezdů totéž jako sezónní výprodej zboží: nejde o jiný produkt než ten, který se prodával půl roku předtím za plnou cenu. Smyslem a cílem slevy je doobsadit neprodaná místa, zvláště v dopravním prostředku.
Několikaměsíční sleva je podezřelá
Vzhledem k popularitě slev vůbec a last minute, zvláště v minulosti (dnes již hodně klientů pochopilo, že first moment je výhodnější), může být slogan „last minute“ využíván jako poutač pozornosti. Pokud jej najdete u nabídky zájezdu s odletem za dva a více měsíců, nejde ve skutečnosti o slevu na poslední chvíli, ale o takříkajíc normální cenu. V takovém případě se vyplácí nenechat se okouzlit sloganem, ale srovnat výši ceny s obdobnou nabídkou na trhu. Když zjistíte, že je úměrná, šlo o reklamní trik. Kromě této maličkosti ale může být všechno v pořádku.
Pokud byste zjistili naprosto neobvykle vysokou slevu dlouhou dobu před odjezdem, zbystřete. Může to znamenat počátek konce takové cestovní kanceláře. Protože za málo peněz není muzika ani v cestovním ruchu.
Vysoká sleva je naproti tomu opodstatněná krátce před odletem, kdy se cestovní kanceláři může lépe vyplatit prodat se ztrátou než neprodat vůbec.
Mám na slevu nárok?
Klient má nárok na to, co bylo nabídnuto, a sice tehdy, kdy (nebo od kdy) to bylo nabídnuto. Pokud jsem koupil zájezd za plnou cenu a druhý den byla vyhlášena sleva, tak na tu slevu dodatečně nárok nemám. Ten mají jen ti, kdo zájezd zakoupili až po vyhlášení této slevy.
Last minute a úroveň služeb
Last minute znamená výprodej, nikoli prodej vadného produktu. Princip, že cestovní kancelář odpovídá za to, že služby budou poskytnuty ve smluvně sjednaném rozsahu a smluvně sjednané kvalitě, platí v plné míře i pro last minute zájezdy.
Přesto se stává, že zájezd zakoupený v režimu last minute není takový, jaký jste si představovali. Bývá to tím, že do režimu last minute jsou zařazeny méně atraktivní ubytovací kapacity. Pochopitelně – ty nejoblíbenější jsou v době last minute již dávno plně obsazeny. Sledujte proto kromě ceny i to, kam vlastně pojedete a jaké služby vás tam čekají. To neznamená, že nemohou být dobré – ale nemusí odpovídat právě vaší představě.
Kdo chce slevu a přitom si vybírat, ten musí nakupovat v první vlně prodeje.
No name hotely
Výhodné ceny přináší také nabídka, ve které je ubytovací kapacita uvedena pouze typem a třídou. Klient si vybere, že chce do hotelu určité třídy (počet hvězdiček) do té a té země na pobřeží (někdy i na které místo). Teprve na místě se dozví, ve kterém hotelu bude trávit dovolenou. Je to loterie, která se určitě vyplatí cenově – a pokud jde o výhodnost kapacity, je to otázka štěstí: někdy může zbýt místo i ve velmi žádaném hotelu, jindy můžete být v odlehlém umístění.
Pár rad na závěr
Nevybírejte podle ceny. Heslo „nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat levné věci“ platí pro dovolenou dvojnásob. Každá, i ta nejlevnější dovolená stojí čas a peníze, a když si špatně vyberete, promarníte obojí. Nekupujte lacino, kupujte výhodný poměr výkon/cena. A vždy mějte na paměti, že příliš nízké ceny jsou podezřelé.
Senioři, vy a váš doprovod můžete koupit levně, a přitom dobře v rámci dotovaných nabídek 55+ (viz Poradna z 29. 10. 2014).