Článek
Že nejde exotika a automobilový průmysl dohromady? To možná platilo ještě před pár lety, dnes vyrůstají velké výrobní haly i v exotických destinacích a netradiční výrobci rozhodně nehrají druhé housle. Nicméně nemějte strach, zamíříme i do legendárního Maranella.
Největší BMW autosalon mají v Dubaji | |
---|---|
Zhruba 35 000 m², takovou rozlohu má autosalon, který v Dubaji vybudovala automobilka BMW. Jedná se o největší autosalon této automobilky. Pro představu to je plocha velká jako pět fotbalových hřišť o rozměrech hrací plochy pražské Sparty. Výstavba trvala tři roky (to je na dubajské poměry hodně), v budově pracuje 450 zaměstnanců, a jelikož by ji auta BMW nezaplnila celou, prodávají se tu i vozy Mini a Rolls-Royce. Technici jsou s to opravovat najednou až 120 aut. Slušný servis.Mimochodem, úplně největší autosalon na světě patří společnosti Audi a najdeme ho, jak jinak, také v Dubaji. |
Čína hraje ve výrobě aut prim
Nejslavnější automobilky pocházejí z USA, Německa, Japonska a Koreje. Ovšem ani v jednom z těchto států se nevyrábí největší počet automobilů. Podle Mezinárodní organizace výrobců aut (OICA) jich nejvíce sjede z výrobních pásů v Číně. Přes 22 miliónů, tedy více než v USA a Japonsku dohromady. A také dvojnásobek proti počtu dětí narozených ročně v této zemi. Zatímco porodnost se snaží vláda regulovat, auta se „rodí“ s její podporou.
Poradíme vám S kým (ne)létat: Nejhorší aerolinky mají v Severní Koreji, nejbezpečnější na Novém Zélandu
Nelze se tedy divit tomu, že se obvykle v polovině roku v Pekingu koná jeden z nejvýznamnějších automobilových veletrhů v Asii, ale i na světě – Auto China. On se vlastně koná v Pekingu jen jednou za dva roky, stejně jako ve druhém dějišti Auto China – v Šanghaji.
V Indii vznikají traktory i buldozery
Přijde vám divné, že se v Indii vyrobí milióny aut ročně a vy jste ještě žádné neviděli? Patrně je to tím, že se lokální výrobci soustředí především na asijské trhy. A hlavně proto, že tu mají továrny velké značky z jiných zemí. Například Ford, který vybudoval velkou výrobnu 45 kilometrů od města Chennai.
Právě Chennai je hlavním městem indického automobilismu. Nadpoloviční většina (přesněji asi 60 %) všech aut vyvážených z Indie pochází právě z tohoto města a jeho okolí. Haly zde má i Hindustan Motors, indický automobilový gigant, který vedle osobních aut vyrábí třeba i traktory nebo buldozery.
Chennai se nachází na jihovýchodním pobřeží země u okraje Bengálského zálivu. Vzhledem k průmyslovému zaměření města ale nepředstavuje žádný ráj pro turisty lačné po opalování na pláži. Tím je spíše Goa, vzdušnou čarou 500 kilometrů vzdálené letovisko na druhé straně jižní části Indie. Říká se mu „indická riviéra“ a průměrná měsíční teplota v žádném z měsíců v roce obvykle neklesá pod 26 °C. Mít léto celý rok, to ujde, že?
Velká trojka z Detroitu
Jestliže k automobilovému průmyslu v Indii neodmyslitelně patří Chennai, tak ve Spojených státech amerických je to Detroit. Za synonymum pro americký motorismus platil Detroit odjakživa. Až do osmdesátých let dvacátého století se o to starala takzvaná „velká trojka“, tedy firmy Ford, Chrysler a General Motors. Dnes pozorujeme daleko větší rozmanitost značek, expandovala sem totiž spousta těch zahraničních.
Na špici zájmu motoristů pomáhá držet Detroit i světoznámý autosalon. Koná se jako první z velkých přehlídek aut hned v lednu. Kdo chce vědět, jakým směrem se budou velké světové automobilky ubírat v novém roce, zaznamená první signály právě v největším městě amerického státu Michigan.
Mekka milovníků aut? Italské Maranello
Cestu po městech spojených s automobily zakončíme v italském Maranellu, kde se všechno točí kolem značky Ferrari. Společnost tam má hlavní sídlo, ale s Ferrari se tu potkáte na každém kroku. Stojí tu muzeum historických kousků, půjčovna těch současných, můžete prožít rychlou testovací jízdu nebo se vydat na exkurzi po továrně.
Zmíněná města mají jedno společné – většinou jde o velmi moderní města s luxusními službami. Minimálně pro Šanghaj nebo Dubaj to platí trojnásob. Automobilová turistika tak pro jejich návštěvníky bývá často spojena s příjemnou dovolenou plnou návštěv kulturních atrakcí a dalších netradičních zážitků.
Sledovali jste unikátní cestu kolem světa? Pokud ne, můžete to napravit: Miliónová cesta kolem světa je v polovině: Poznejte luxusní ráj na Bora Bora
Inzertní sdělení: Vydejte se na dovolenou!
Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a Střední Ameriku, Tichomoří a Afriku, vybírá z nabídky nejen last minute zájezdů:
Vydejte se s námi na dovolenou last minute. Ceny jsou příznivé, destinace exotické, hotely skvělé!
Nelákají vás vybrané destinace? Vyberte si jiný last minute zájezd. TADY!
Nejen největší autosalony světa a obří veřejnosti přístupné soukromé sbírky raritních aut arabských šejků, ale i moře, vyhřáté pláže a spousta dalších atrakcí neustále se rozrůstajícího superměsta na poušti. Navštivte třeba podvodní hotel, zasněženou sjezdovku uprostřed pouště nebo souostroví vytvořené do tvaru mapy světa!
Čtěte dále:
Přečtěte si také o nejslavnějším nápise světa, o nejkrásnějším náměstí nebo o nebezpečné velké pětce. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky
Autor: Jan Švestka & Tomáš Cikán
Anketa
Největší producenti aut podle počtu vyrobených kusů
Jako v mnoha ostatních oborech lidského konání, i tady je Čína schopná dosahovat naprosto neuvěřitelných čísel. Do top 20 se ale v posledních letech dostala i Česká republika, stejně tak Slovensko. Statistiky vychází z dat organizace OICA pro rok 2013.
1. Čína 22,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.16. ČESKÁ REPUBLIKA 1,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.16. ČESKÁ REPUBLIKA 1,1 mil. 17. Turecko 1,1 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.16. ČESKÁ REPUBLIKA 1,1 mil. 17. Turecko 1,1 mil. 18. Slovensko 0,9 mil.
1. Čína 22,1 mil. 2. USA 11 mil. 3. Japonsko 9,6 mil. 4. Německo 5,7 mil. 5. Jižní Korea 4,5 mil. 6. Indie 3,8 mil. 7. Brazílie 3,7 mil. 8. Mexiko 3 mil. 9. Thajsko 2,5 mil. 10. Kanada 2,3 mil. 11. Rusko 2,1 mil. 12. Španělsko 2,1 mil. 13. Francie 1,7 mil. 14. Velká Británie 1,6 mil. 15. Indonésie 1,2 mil.16. ČESKÁ REPUBLIKA 1,1 mil. 17. Turecko 1,1 mil. 18. Slovensko 0,9 mil. 19. Argentina 0,8 mil.
20. Írán 0,7 mil.