Článek
Postavíte-li si ve městě pořádné vyhlídkové kolo, nebudete mít o turisty nouzi. Důkazem budiž třeba to v Londýně, které je tou vůbec nejnavštěvovanější placenou atrakcí v Británii. Turisté tu občas stojí ve frontě i dlouhé desítky minut – a neodradí je to.
Výška a pořádně vysoká cena pro změnu neodradí zamilované páry v Singapuru, kde je možné si kabinku pronajmout pro svatební obřad. Obrovský zájem o jízdy je tady i v noci, kdy se u paty tohoto kola jezdí místní Velká cena Formule 1. Zájemci jsou ochotní zaplatit tisíce korun.
Mimochodem - osm z deseti největších vyhlídkových kol je v Asii. Do první desítky se pak propracovala jen kola v Londýně a v Melbourne. U něj visí ale jedno veliké „ale“ – točilo se totiž jen 40 dnů a pak bylo kvůli nebezpečí zhroucení zastavené a rozebrané. A nové ještě není zcela kompletní.
Nejvyšší kolo planety – Singapore Flyer
První pozici v žebříčku těch největších vyhlídkových kol planety drží od roku 2008, kdy se začalo točit, kolo v Singapuru. Jeho vznik ale nebyl úplně jednoduchý. Architekti se totiž víc, než je zdrávo, inspirovali u Londýňanů a vůbec první návrh kola byl smetený ze stolu právě kvůli přílišné podobnosti s londýnským „Okem“.
Stavět se začalo v roce 2005, hotovo bylo o tři roky později. V únoru 2008 se kolo začalo zkušebně točit, prvního března pak přivítalo první návštěvníky. Kolo je vysoké 165 metrů, svou výškou se tedy vyrovná domu s dvaačtyřiceti patry. Je o třicet metrů vyšší než London Eye a pokud je pěkné počasí, je z jeho kabin vidět až do vzdálenosti 45 kilometrů.
Jak to všechno začalo... | |
---|---|
Vůbec první opravdu velké vyhlídkové kolo vzniklo v roce 1893 v Chicagu, dalo se dokonce rozmontovat a přesouvat. Mělo výšku 80 metrů a rozebráno a sešrotováno bylo už v roce 1906. Mimochodem slavné kolo v Prátru ve Vídni vzniklo jen o tři roky později, je ale o 15 metrů nižší, než bylo kolo v Chicagu. |
Samotná vyjížďka pak trvá 30 minut – pokud tedy nedojde k něčemu neplánovanému jako na konci roku 2008. Tehdy se kolo totiž hned dvakrát zastavilo. Nejprve muselo být zastaveno, protože v Singapuru zuřila bouře, a 70 pasažérů si tak nedobrovolně prodloužilo svůj pobyt v kabinách na pět hodin. Podruhé kolo uvěznilo téměř dvě stovky lidí na téměř šest hodin po požáru v řídící místnosti.
Kolo pak více než měsíc stálo a procházelo kompletní revizí – a od té doby se točí bezchybně. O samotném Singapuru pak najdete mnohem víc v článku Nejčistší město světa? V Singapuru dostanete pokutu i za jídlo v metru
Pavučinová krása v Nanchangu
V letech 2006 až 2008 drželo světový primát. Vyhlídkové kolo Star v čínském městě Nanchang. Pak ho o pouhých pět metrů přeskočilo kolo v Singapuru. Vyhlídková jízda v Nanchangu také trvá třicet minut. Kabinky jsou ale mnohem menší – do jedné se vejde pouhých osm lidí. Malou kapacitu ale kompenzuje množství kabin – po obvodu jich je celých šedesát.
Kolo svou konstrukcí připomíná pavučinu, případně krajku a člověk při pohledu na kolos utkaný jen z poměrně úzkých nosníků dostává závrať. Konstrukce je ale naprosto bezpečná.
Přečtěte si o dalších čínských velkoměstech a jejich dominantách! Na skok v Hongkongu, Šanghaji a Pekingu: Poznejte čínská velkoměsta
Londýnská stopa ve světě rekordů
Londýnské „Oko“ je největším vyhlídkovým kolem v Evropě a zároveň i nejnavštěvovanější placenou turistickou atrakcí na Britských ostrovech. Drží i primát v kategorii „nejvyšší veřejnosti přístupný bod v Londýně“.
Do dvaatřiceti „kapslí“ umístěných po vnějším obvodu kola se vejde po 25 lidech. Londýnské kolo se objevilo v desítkách filmů, včetně Harryho Pottera. V jedné z verzí hry Monopoly je ho možné pořídit do svého majetkového portfolia a objevilo se i v kresleném seriálu Simpsonovi.
Krach a problémy v Melbourne
Kolo „The Southern Star“ v Melbourne je až páté nejvyšší, ale jedno z nejkrásnějších. V ostrém provozu bylo ale pouhých 40 dní. Stavba za sto miliónů australských dolarů zažila slavnostní otevření v prosinci 2008, hned v lednu ji ale město nechalo zavřít, na konstrukci se totiž objevily obrovské praskliny.
Autor projektu se je nejdříve pokoušel svést na vlnu extrémních veder, která tehdy Austrálii zasáhla, statik ale jasně řekl, že na vině je špatně propočítaná konstrukce. Kolo se tak muselo rozebrat a postavit znovu. Nová stavba se táhne od ledna 2011, ani po téměř dvou letech ještě není hotová a slavnostní otevření se odkládá a odkládá…
Inzertní sdělení: Za největšími vyhlídkovými koly světa!
Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky poznávacích zájezdů:
Poznejte kosmopolitní australská města. Světoznámé Sydney, Canberru i Melbourne. Spojte to prostřednictvím tohoto zájezdu navíc i s cestou po pobřeží po Great Ocean Road!
Historické památky Xi’anu a Pekingu, přírodní divy Guilinu, moderní tváře Šanghaje a Hongkongu. Maximum Číny za pouhé dva týdny.
Obří kolo v Singapuru, mrakodrapy v Kuala Lumpur a k tomu nejstarší prales planety a cesta za místní tradiční kulturou a starodávnými památkami. Vítejte v Asii!
Přečtěte si dále:
Přečtěte si i články o Isla Margarita, o cestě za gorilami, nebo o ostrově Čedžu. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky
Autor: Lucie Štěrbová & Tomáš Cikán
Anketa
Trumfne Las Vegas za dva roky Singapur?
Na rok 2013 stanovili investoři slavnostní zahájení provozu obrovského vyhlídkového kola na bulváru Strip v Las Vegas. Podle plánů by mělo být ještě o pár metrů vyšší než atrakce v Singapuru. Celý projekt, který dostal jméno High Roller, byl představený v létě 2011, jestli ale dojde k jeho dokončení, těžko odhadnout. Vždyť jen v posledních několika letech bylo zastaveno mnoho ambiciózních projektů, mimo jiné i stavba obřího vyhlídkového kola v Pekingu.
Čínský nesplněný sen
V roce 2007 se začalo s výstavbou vyhlídkového kola v Pekingu a podle původních plánů měl být tento kolos hotový do začátku olympijských her. Stavba se ale zpozdila a v roce 2011 byla zastavena úplně. Přitom mělo jít o největší vyhlídkové kolo na světě. Rýpalové nicméně poukazovali od začátku stavby na to, že z vrcholu stejně nebude přes hustý smog a znečištění nic vidět.