Článek
Dnes jsme pro vás připravili přehled několika obrovských či nějak zvláštních nádražních budov a komplexů v různých částech světa.
Nejrušnější nádraží světa: Clapham Junction neustále hučí
Během chvíle, kdy jste četli úvodní odstavce, skrz anglické Clapham Junction projelo hned několik vlaků. Ve špičce jich totiž tímto nádražím prosviští i více než sto za hodinu. Třináctisekundové intervaly mezi jednotlivými soupravami se nijak nevymykají normálu.
Nádraží na pravém břehu Temže jihozápadně od Londýna si tímto provozem vysloužilo titul nejrušnější stavby svého druhu. Kdo rád občas po nedělním obědě vyjde s dětmi na ospalé venkovské nádražíčko, aby potomkům v klidu ukázal houkající mašinky, toho Clapham Junction připraví o nervy. Je tam opravdu hukot!
Milióny lidí na tokijském nádraží Šidžuku | |
---|---|
Také znáte fotky přecpaných stanic tokijského metra? Ani v nadzemních vlacích to nemají cestující snadné. Třeba stanici Šindžuku použije denně 3,6 miliónu lidí. Vytíženější nádraží v tomto směru na jiném místě na světě nenajdeme. Roku 1968 odtud, jakožto z místa, kde se setkává mnoho lidí, vzešly velké sociální nepokoje vedené nespokojenými studenty. Přitom bylo nádraží kdysi projektováno jen jako nevýznamná spojnice dvou tratí. Postupem času se ovšem rozrostlo o pět dalších tras a zastávku metra. |
Nejpodivnější nádraží světa: Na trati Maeklong vlaky projíždějí salátem
Na Clapham Junction je tedy opravdu rušno, koneckonců je to nádraží. V Samut Songhhramu nedaleko thajského hlavního města Bangkoku na trati zvané Maeklong si klidu také moc neužijí, platí to hlavně o tamním tržišti. Neustále přes něj totiž jezdí vlaky.
Představte si situaci, kdy v jednom okamžiku vybíráte u zelináře mrkev, za několik vteřin už po stánku není ani vidu, ani slechu, protože obchodník jej střelhbitě sbalil a vyhnal vás stranou. Přes vaši mrkev pak přejel vlak. Po jeho odjezdu by opět bleskem vyrostl zelinářský stánek. Fantazie? Vedle nádraží na této thajské trati běžná realita.
Nejvýše položené nádraží světa: Konec světa se jmenuje Dangle
V tibetské Dangle s hlukem ani s rychlým uhýbáním před vlaky nemají problém. Skoro nikdo tam totiž nevystupuje, nenastupuje, vlastně tam ani moc vozů po kolejích nejezdí. Jedná se totiž o nejvýše položené nádraží na světě. Nikde jinde nenajdete nádražní budovu postavenou ve výšce přesahující 5000 metrů nad mořem.
Více o Tibetu například zde: Super výlet vlakem: Z Pekingu do Tibetu nejvýše položenou železnicí světa
Kdo tedy chce poznat úchvatnou krajinu a kulturu Tibetu a Himálaje a shledává výšlapy na tamní vrcholy poněkud namáhavými, může se vyvézt vlakem až do výšky 5068 metrů. Tam se pokocháte pohledem do Tibetu i do Číny, nádraží Dangle stojí severně od Lhasy na hranicích autonomní oblasti Tibet s nechtěnou čínskou macechou.
Největší nádraží na světě: Beijingxi v Pekingu praskalo ve švech
Z Tibetu se nyní přesuňme do Číny. V roce 1996 se konala velká sláva. Na západě čínského hlavního města bylo otevřeno nádraží, které se mělo stát největším v celé zemi. Stalo se tak, nicméně jím procházelo více pasažérů, než se čekalo. Projektanti patrně nepočítali s tím, že v Číně žije hodně lidí, a tak již za několik let přibylo pár cihel a stanice zvýšila svou kapacitu. Díky tomu se stala největším nádražím na světě co do rozlohy, tedy údajně. O tento primát se přou další velké čínské vlakové stanice.
Čtete rádi o čínských šílenostech?
Nádraží s největším počtem nástupišť na světě: Grand Central Terminal
Sto let, to je úctyhodný věk. Začátkem letošního roku se ho „dožila“ budova Grand Central Terminalu, tedy lépe vyjádřeno její současná podoba. Roku 1913 totiž prošla rozsáhlou rekonstrukcí, která z ní učinila moderní, funkční a originální stavbu schopnou čelit náročným požadavkům expandující dopravy.
Dnes se velkolepým bludištěm na Manhattanu procházejí tisíce lidí hledající to správné nástupiště. Najít ho na největším nádraží v New Yorku není snadné. Manhattanské hlavní nádraží ve svých útrobách skrývá celkem 44 nástupišť s celkově 67 kolejemi rozdělenými do dvou pater.
Přečtěte si další články o různých místech světa:
Nejkrásnější nádraží na světě: Koloniální exotika s francouzskou stopou v Maputu
Na čelních místech žebříčků těch nejkrásnějších se objevují britské a belgické stanice, mnoho hodnotitelů ale zaujalo také koloniální nádraží v mozambickém městě Maputo. Projektoval ho sám slavný Gustave Eiffel. My musíme konstatovat, že se mu opravdu povedlo. Jen tak si sednout do jeho jazzové kavárny, sledovat jízdu historické parní lokomotivy a užívat si atmosféru jižní Afriky už na stanici CFM Maputo napadlo nejednoho cestovatele.
Inzertní sdělení: Vydejte se do exotických krajů!
Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky poznávacích zájezdů:
Na plážích jamajské oblasti Negril se nechte grilovat pálícím sluncem. Dovolenou v rytmu reggae si tak vychutnáte plnými hrstmi.
Strhující kombinace jízdy v legendárním vlaku Jižní kříž a četných výprav za atrakcemi, lidmi a divočinou Botswany, Zimbabwe, Zambie, JAR a Svazijska.
Poznejte historické památky Xi’anu a Pekingu, přírodní divy Guilinu (na obrázku), moderní tváře Šanghaje a Hongkongu, zkrátka maximum Číny za pouhé dva týdny.
Čtěte dále:
Přečtěte si také o ostrově s obřími želvami, vítězi ankety o nejlepší dovolenou nebo o fascinující deltě řeky Okavango. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky
Autor: Jan Švestka & Tomáš Cikán
Anketa
Stoleté hlavní nádraží New Yorku Grand Central Terminal
O největší stanici v největším městě Severní Ameriky byly popsány stohy papíru, my pro vás vybíráme některá méně známá fakta:
- Lidé v prostorách Grand Central Terminal (GCT) měsíčně ztratí 2000 věcí.
- Desetipatrový suterén nádraží je nejhlubším sklepem v New York City. GCT se mnohokrát ukázal i ve filmu, proslavili ho mimo jiných i režisér Alfred Hitchcock nebo tanečník Fred Astaire. Ve filmu Muži v černém používali nástupiště mimozemšťané při cestách po galaxii.
- V budově se denně recyklují 4 tuny papíru.
- Replika nádraží ze stavebnice LEGO vystavená v terminálu sestává z více než 5000 kostek.
- Kvůli stavbě GCT musely být zbourány 2 nemocnice, 3 kostely, 120 domů a spousta skladišť.
- Postavení nádraží stálo v přepočtu na dnešní peníze 20 miliard korun.
- Původní plány počítaly s tím, že stavba poroste do výšky a stane se z ní mrakodrap.
- Na tamních informacích vyřídí za hodinu přes 1000 otázek.
- Během druhé světové války se GCT pokusila sabotovat německá rozvědka.