Článek
Stroj má podle přání firmy připomínat spíše raketu než běžné letadlo, fungoval by i na podobném principu. Startoval by totiž ve vertikální poloze a do oblak by ho vynesly dvě podpůrné rakety, které by se po dosažení letové hladiny odpojily. Stroj by se měl pohybovat rychlostí kolem sedmi tisíc kilometrů za hodinu.
Podle webových stránek společnosti se první testovací suborbitální turistický let chystá v roce 2025. O pět let později by měl následovat nadzvukový let přes celou zeměkouli.
Projekt má však větší ambice. Firma chce také značně ovlivnit trh s vesmírnou turistikou, podle CNN tento plán podporují významní čínští investoři. Oficiální vládní zpráva rovněž počítá s větším zaměřením na ekonomické subjekty ve vesmíru, včetně vysokorychlostní přepravy.
Nové nadzvukové letadlo má z Londýna do New Yorku doletět za 90 minut
Space Transportation není první společností, která o návratu nadzvukového létání hovoří. Loni své plány na jejich zařazení do komerční přepravy odhalil také americký start-up Spike Aerospace, jehož stroj by měl cestu mezi Londýnem a New Yorkem zvládnout asi za hodinu a půl.
Musí překonat řadu problémů
NASA minulý rok vydala studii auditorské společnosti Deloitte, která měla zhodnotit dlouhodobou lukrativnost turistických letů do vesmíru. Potvrdila dostatečnou poptávku pro vysokorychlostní přepravu, jež by měla plynout ze služeb aerolinek, charterových letů a takzvaných jet karet.
Shanghai to New York in just a couple of hours? Not a problem when you fly in a hypersonic space plane. https://t.co/K8lzKNueP6
— CNN (@CNN) April 5, 2022
Nadzvukové lety se ale potýkají s řadou technických a enviromentálních problémů. Tržní studie NASA upozornila na restrikce obytných oblastí vůči sonickým třeskům, sporné bezpečnostní certifikace a problémy s emisemi. Obavy plynou také z letů ve výrazně vyšších nadmořských výškách, kde existuje nebezpečí vystavení se radiaci. Konstrukci může zkomplikovat i nutnost použití speciálních materiálů a potřeba školení pilotů pro lety na hranici vesmíru.
Sonický třesk a s ním spojený velký hluk byl v minulosti jeden minusu slavných concordů, tedy vyjma vysoké spotřeby paliva a vysokých nákladů na provoz. Concorde dokázal trasu z Londýna do New Yorku pokořit za necelé tři hodiny. Klasickým letadlem trvá cesta kolem osmi hodin.