Článek
Výsledek řízení na prodej dráhy byl překvapením pro obce regionu. Následovala obava, že nový vlastník tak učinil jen pro peníze, že vytrhá koleje a prodá pozemky.
„Ano, s tím jsme se setkávali. S některými starosty jsme již v kontaktu a seznámili jsme je se svým záměrem. Dokonce jim nabízíme, že pokud budou chtít budovat cyklostezku, o které se jako o možném nástupci dráhy mluvilo, za splnění technických záležitostí ji mohou zřídit vedle kolejí,“ říká Dvořák.
Malebná italská vesnička u Komského jezera zavede vstupné
Teprve poté, co Správa železnic zveřejnila výsledek řízení na prodej trati, nabízené ve třetím kole za 2,8 milionu korun, promluvil o svých plánech.
„Chceme tady udělat zážitkovou železnici, zábavní park s centrem v Uhřicích. Z Uhřic do Klobouk by jezdil parní vlak, na druhé větvi lokálky, směrem do Čejče, by pak vyrážel historický motorák. Končil by ale v Terezíně, do Čejče se nedostaneme, tam už nám koleje nepatří,“ dodal Dvořák.
Vyroste i westernové městečko
Do projektu se zapojí i další subjekty. Na obnovené trati budou jezdit vlaky brněnského Klubu přátel kolejových vozidel, sdružení nadšence Jiřího Kotase. „On se ucházel o lokálku do Hevlína. Tam uspěla obec. Naše záměry jsou blízké, snadno jsme se dohodli na spolupráci,“ uvedl Dvořák.
Provozovatelem bude společnost Railway Capital Jana Šatavy, který má bohaté zkušenosti s využitím lokálek a jeho odborníci sehrají velkou roli při obnově trati. Prvním krokem bude prohlídka odborníkem, který stanoví rozsah a místa oprav.
„Při předání jsme projeli celou trať s drezínou. Je v daleko lepším stavu, než jsme čekali. Není rozkradená, občas sice chybí pár dílů výhybek, ale jinak je v pořádku. Především mosty jsou hodnocené dvojkou až trojkou v stupnici, kde nejhorší je sedmička. Ale i tak bude obnova investicí v řádu milionů korun,“ říká Dvořák.
Pustevny zdobí socha Svobody, Eiffelovka i pyramidy z ledu
Vedle trati, v dambořickém katastru, plánuje vlastník dráhy zřízení westernového městečka. Zapojit chce i region a jeho zajímavosti. Třeba do Aquaparku Uhřice by mohl lidi od nádraží vozit historický autobus. V Terezíně by na cestující čekala procházka biokoridorem.
„Inspirací pro mne byla železnice v Čierném Balogu na Slovensku. Ano, nemáme tak krásnou krajinu, ale máme mnoho jiného, co můžeme nabídnout. Není to sem daleko z Brna, Vídně ani z Bratislavy. Taky zapojíme místní vinaře,“ říká Dvořák.
Když to postup prací umožní, rád by na sklonku prázdnin pozval zájemce na první „demo“ jízdu. Celá investice bude dokončená v rozmezí několika let, v závislosti na rozsahu prací a zajištění techniky.