Článek
Každodenní železniční provoz byl na trati ukončen před 12 lety, osobní vlaky zde přestaly jezdit kvůli minimálnímu využití. AŽD koupila Švestkovou dráhu od státu v roce 2016 jako zbytný majetek. Od té doby prošla rozsáhlým úpravami s cílem, že bude sloužit jako zkušební polygon pro testování nových technologií z produkce firmy. Trať je tak nyní považována za nejmodernější regionální železnici v Evropě. Společnost začala zároveň ve spolupráci s Ústeckým krajem provozovat víkendovou turistickou linku T4 Lovosice–Most.
„Před čtyřmi lety jsme se rozhodli, že na některých tratích obnovíme alespoň víkendový turistický provoz, aby nezanikly. Spolupráce na Švestkové dráze došla až tak daleko, že po spuštění víkendové turistické linky T4 padl nápad obsluhovat tuto regionální trať v režimu každodenní dopravní obslužnosti,“ uvedl náměstek hejtmana Ústeckého kraje pro dopravu Jaroslav Komínek.
Jak upřesnil, od 15. prosince tak bude každý pracovní den mezi Litoměřicemi horním nádražím a Třebívlicemi jezdit 11 párů vlaků, dalších 7 párů pak mezi Litoměřicemi a Mostem.
Jedna z nejkrásnějších tratí
Ve vlacích AŽD budou platit papírové jízdenky i elektronické čipové karty Dopravy Ústeckého kraje (DÚK). Papírové jízdenky bude možné zakoupit i u průvodčích.
Instalované technologie umožní mimo jiné od roku 2020 testovat na trati autonomní vlaky, tedy vlaky bez strojvedoucích.
Švestková dráha je nejen odborníky, ale také laickou veřejností označována za jednu z nejkrásnějších regionálních tratí v Česku. Už od roku 1895 vede krajinou Českého středohoří kolem zřícenin hradů Košťálov a Oltářík a dalších míst, která stojí za návštěvu.