Článek
„V České republice jde o unikátní projekt,“ sdělil Právu Jan Hakl ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. Původně to vypadalo, že kvůli turistické atrakci „loďka“, která se přes řeku posouvá po lanu napjatém několik metrů nad hladinou, přičemž stačí točit klikou, bude nutné měnit vodní zákon. Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (Starostové a Patrioti) to ale nakonec nebude nutné.
„Jednali jsme se Státní plavební správou a dospěli ke kompromisu. Jak to udělat, jak umístit vodicí lano,“ uvedl Čížek.
Příští rok bude vyprojektováno a kraj chce mít i všechna potřebná povolení. Cena? Velmi hrubý odhad je kolem milionu korun. Na vlastní realizaci dojde zřejmě až v roce 2021.
Největší plachetnice planety vyrazily na plavbu kolem světa
A nebude to nic složitého. Pod tábořištěm v Plané a na druhé straně, v lokalitě zvané Velká Radná, budou vztyčené stožáry pro upevnění vodicího lana. Řeka je v těchto místech zhruba sedmdesát metrů široká. „Lano bude tak vysoko nad hladinou, aby pod ním mohli bezpečně proplouvat vodáci. Ve vodě se s žádným lanem ani řetězem nepočítá,“ vysvětlil Hakl. Vlastní prám nemá vážit více než tunu a bude dimenzovaný pro čtyři osoby nebo dva cyklisty a dvě kola. „Plavidlo by mělo být nepotopitelné a těžko překlopitelné,“ poznamenal Hakl.
Přívoz bude fungovat jen v sezoně a musí být konstruovaný tak, aby v případě povodně bylo možné prám jednoduše odpojit a odvézt. Užití bude pravděpodobně gratis. „Zvažuje se kamerový dohled,“ doplnil Hakl.
Atrakce pro turisty
Instalaci přívozu by měl podle předběžných dohod hradit kraj – buď přímo, nebo formou dotace – a ve správě jej má mít obec Hromnice, pod kterou Planá patří. „Samozřejmě to podporujeme,“ řekl hromnický starosta Milan Brož (Pro naši obec 2018). „Přívoz povede k rozvoji pěší turistiky i cykloturistiky,“ podotkl.
Planá i Hromnice se známým Červeným jezírkem leží na levém břehu Berounky, turistické trasy včetně páteřní červené ale vedou po pravém, na Velké Radné je rozcestník se žlutou. „Turistů tam chodí hodně,“ připomněl starosta. Navíc se v údolí řeky počítá s rozvojem cyklotras.
Pokud se samoobslužný přívoz osvědčí, je šance, že přibydou další. „Ideální by byly tři,“ doplnil Čížek. Další potencionální místa ještě nejsou stanovená. Klasické přívozy fungují přes Berounku na Plzeňsku dva – elektrický v Darové a ruční v Nadrybech.