Článek
O předminulém víkendu tak tudy mohla projet největší česká osobní loď Florentina. Do výšky narostla v poslední době řada nákladních i osobních lodí.
„Jejich posádky musely pro proplutí do komory rozebírat celé nástavby a kormidelny a největší moderní kajutové lodě končily svou plavbu proti proudu v Mělníku a do Prahy již nepropluly. Podjezdná výška na Labi někdy klesala až na 2,1 m. Také pro dopravu vyšších nákladů byla Vltava uzavřená,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Po modernizaci velké plavební komory v Hoříně i přestavbě dalších celkem sedmi mostů mohou kanálem proplouvat až sedm metrů vysoké lodě. Unikátem je zdvižný kamenný mostní oblouk na plavební komoře Hořín. Tady se stavařům podařilo zachovat jedinečnou architekturu památkově chráněného zdymadla, a přitom je tato historická stavba s klenutými vjezdy do plavebních komor nabitá velmi moderními technologiemi, které umožní zdvihat mohutnou stavbu.
Na zdymadle je k tomu velín, který dálkově ovládá kromě samotné místní konstrukce i další zdvižné silniční nebo železniční mosty vzdálené až devět kilometrů. Téměř 10 km dlouhý plavební kanál zprovozněný v roce 1905 zajistil celoroční splavnost Vltavy od jejího ústí do Labe u Mělníka až po Vraňany.
Zachovali vzhled památky
Zdymadlo Hořín překonávající spád až 8,8 m je první v kaskádě šesti zdymadel, která více než 100 let umožňují bezpečnou plavbu do Prahy. Vodní cesta odpovídá svými parametry plavbě velkých lodí evropských parametrů.
„Podařilo se zrealizovat odvážnou myšlenku zachovat vzhled památky z roku 1905 a zároveň zkvalitnit vodní cestu pro podmínky 21. století. Kamenný oblouk, který je k nerozeznání od původního, zvednou hydraulické válce během šesti minut o pět metrů,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.
Podjezdnou výšku na plavebním kanále kromě hořínského zdymadla omezovalo na 4,5 metru ještě dalších sedm mostů. Dva krajské mosty silnice III. třídy u Vrbna a Lužce nad Vltavou byly na absolutním konci své životnosti a silniční dopravu udržovala mostní provizoria, po nichž mohlo přejíždět jen jediné auto.
Nyní jsou nahrazeny novými mosty ve výšce sedm metrů nad hladinou. Tři z této skupiny mostů, dva v Lužci nad Vltavou a jeden ve Vraňanech, jsou zdvižné. Celkové náklady dosáhly téměř 1,8 miliardy korun, část byla uhrazena z evropských dotací na rekonstrukce vodních cest.