Hlavní obsah

Do oblak se chystá nový nadzvukový letoun. Padesát let po prvním concordu

Novinky, mšv

Do nebes vzlétne nový nadzvukový letoun. Chystá ho soukromý americký start-up Boom Supersonic. Prototyp by měl být hotov začátkem října, přičemž zkušební lety začnou v příštím roce, píše s odvoláním na společnost server CNN.

Foto: Profimedia.cz

Zkušební lety by měly začít od příštího roku.

Článek

Letoun XB-1 má být prvním nadzvukovým letounem, který by se po desítkách let opětovně zařadil do komerční dopravy. Concordy totiž přestaly operovat v roce 2003, kdy se jejich provoz ukázal být příliš nákladným.

„Jde o první krok, jak přivést zpět cestování nadzvukovou rychlostí,“ uvedl šéf Boom Supersonicu Blake Scholl. „Létání dvojnásobnou rychlostí znamená, že můžeme cestovat dvakrát tak daleko a více spojovat lidi, místa a kultury s našimi životy,“ vysvětlil.

Slibuje ekonomickou udržitelnost

Podle start-upu je cílem prototypu především demonstrovat klíčové inovativní technologie, ať už materiál, nebo pokročilou aerodynamiku. Společnost dodává, že XB-1 má být nejrychlejším letadlem vyvinutým soukromou firmou.

„Zkušenosti, které jsme během pandemie covidu-19 nasbírali, vypovídají o tom, že prahneme po osobním spojení. Rychlejší cestování nám umožní vypravit se na místa po celém světě a poznat různé kultury. S letounem chceme demonstrovat, že jsme opětovně připraveni na nadzvuková letadla,“ dodal Scholl.

Důležitým aspektem je podle šéfa společnosti udržitelnost a šetrnost k životnímu prostředí. Concordy byly nákladné zejména kvůli palivu, které spotřebovávaly. „Chceme ujistit, že nadzvukové cestování je bezpečné a udržitelné z ekonomického i environmentálního hlediska,“ řekl Scholl.

Společnost už před pandemií obdržela řadu objednávek v hodnotě jednotek miliard dolarů. Mezi zájemci byly například Virgin Group, tedy společnost, do níž patří aerolinky Virgin Atlantic, nebo Japan Airlines.

Pokud půjde vše podle plánu, tak letoun, jenž ponese název Overture, zahájí komerční provoz v roce 2030. Letadlo bude mít nicméně sníženou kapacitu, pojme od 55 do 75 lidí. Zaměřit by se mělo zejména na lety přes oceán, například z New Yorku do Londýna. Tuto trasu by mělo zvládnout za zhruba tři hodiny a patnáct minut.

Součástí letadla bude technologie snižující hluk. Nadzvukovou rychlostí by se létalo jen nad oceány, aby nad obydlenými oblastmi nevznikal takzvaný aerodynamický třesk.

Výběr článků

Načítám