Článek
Někde je situace problematická už teď. „Nejpalčivější je to v případě myšlenky na stavbu cyklistické spojnice do Pavlova. Tam se nám dostalo od odborníků na dopravu jednoznačné doporučení oddělit cyklistickou dopravu od stávající silnice a vést ji spodem, pod svahem na břehu novomlýnské nádrže,“ uvedla.
Splnit doporučení by znamenalo obrovské investice do výkupů pozemků, případně investice do cizího majetku. V některých případech i s velkým navýšením. Pod svahem je pouze úzký pás půdy na břehu jezera.
„My tam žádnou parcelu nevlastníme. Cyklisté by měli jezdit po pozemcích, které jsou v majetku Povodí Moravy a jsou vedeny jako hráz,“ říká starostka.
Nutné zpevnit hráze
V případě stavby by nešlo o cyklostezku určenou výhradně pro cyklisty, ale o cyklotrasu, kam v případě potřeby mohou zajíždět i auta. A pokud by obce chtěly cyklotrasu zřídit, čeká je jeden úkol – zpevnit hráze.
„Je třeba si uvědomit, že tyto pozemky s hrází slouží jako protipovodňová ochrana a současně nám umožňují při údržbě koryta a při odstraňování povodňových škod dostat těžkou techniku až do koryta řeky.
Cyklostezka, která má vést po pozemcích Povodí Moravy, musí mít takovou nosnost, aby při plnění našich povinností nedocházelo k jejímu poškození či poškození hráze, po které vede,“ uvedl mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.
V Brně otevřeli novou cyklostezku u Holedné
Podle mluvčího jde o stejnou povinnost, jaká platí u podobných staveb. Ani na jiných místech nesmí omezovat výkon povinností správce vodního toku. Při stavbě cyklostezky nesmí dojít ke snížení hráze pod projektovanou úroveň, to by zhoršilo odtokové poměry lokality.
„Není to dlouho, co jsem zaregistrovala případ místa, kde něco takového chtěli udělat. A narazili. Projekt za pětadvacet milionů se zásluhou požadavku zpevnění hrází zvýšil na investici čtyřicet milionů korun. Touto cestou určitě nepůjdeme,“ dodala starostka Dolních Věstonic.
Může se vám hodit na Zboží.cz: