Článek
Pelješacký most měří na délku 2,4 kilometru, na šířku 21 metrů a je vysoký 55 metrů. Hovoří se o něm jako o stavebním projektu jedné generace, protože Chorvatsko po dlouhých letech opětovně propojuje po celé jeho délce.
„Tento most je megastavba, ale nejen kvůli své velikosti a délce. Byl postaven v oblasti, kde byly velké problémy se základy; v seismické oblasti jižní Dalmácie, Černé Hory a Albánie jsou častá zemětřesení,“ uvedl Marjan Pipenbaher, který stojí za návrhem mostu.
FOTO: Perla chorvatské Istrie se pyšní jednou z největších římských arén světa
„Zadruhé, stojí na místě, kde jsou silné větry. To vše bylo třeba při výstavbě zohlednit, ale vyřešili jsme to inovativním konceptem,“ doplnil Pipenbaher. Řekl, že se jedná o jeden z nejnáročnějších mostů na světě, řadí se také k pěti největším v Evropě.
Odolá silnému větru
Problémy s bouřkami a větry, jako je tomu v případě mostu Franjo Tuđman v Dubrovníku nebo Maslenice, se neočekávají, protože most je navržen tak, aby odolal větru o rychlosti až 180 kilometrů za hodinu. Vzhledem k výšce a šířce konstrukce rozpětí je pod mostem otevřena vodní cesta pro velké křižníky.
FOTO: Město, které Češi důvěrně znají, je křižovatkou k národním parkům
„Stavba mostu Pelješac je jedním z nejdůležitějších strategických projektů v historii Chorvatska. Znamená ještě lepší dopravní dostupnost Dubrovníku, naší turistické perly a jedné z nejoblíbenějších chorvatských destinací, stejně jako celého poloostrova Pelješac,“ okomentoval ředitel Chorvatského turistického sdružení Kristjan Staničić.
Dodal, že cestování touto částí země bude od nynějška mnohem praktičtější a příjemnější.
Celková investice do projektu činí 526 milionů eur (12,9 miliardy korun), podíl evropských fondů na financování je 357 milionů eur (8,7 miliardy korun).
Může se vám hodit na Firmy.cz: