Článek
Klienti velkých cestovních kanceláří zatím nepanikaří. O změnu destinace žádají u větších hráčů na trhu řádově stovky lidí. U CK Blue Style to je kolem 500 osob a u Exim Tours a CK Fischer to je pak zhruba po čtyřech stovkách osob. Fischer, který nabídl klientům možnost storna s nulovou spoluúčastí, vrátil peníze zhruba 40 lidem, zbylí si vybrali náhradní dovolenou.
Často mění za Egypt, Turecko či Bulharsko
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
CK Blue Style požádalo o výměnu zhruba devět procent těch, kteří měli zaplacenou dovolenou v Tunisku, tedy zhruba 500 osob. Tunisko měnili povětšinou za cenově dostupný Egypt, Turecko či Řecko - podle možností a aktuálních volných termínů. Někteří se pak rozhodli pouze vyměnit tuniskou pevninu za ostrov Djerba.
Exim Tours eviduje přibližně 400 žádostí o výměnu zájezdu do Tuniska v následujících několika týdnech. Lidé taktéž měnili Tunisko za stejné státy jako v případě konkurence, avšak v mnoha případech klienti pouze požádali o změnu z letoviska Súsa na jiné místo v Tunisku. „Klientům, kteří nechtěli odcestovat do Súsy, jsme pochopitelně vyhověli,” uvedl mluvčí Exim Tours Stanislav Zíma.
I v případě CK Fischer chtěly měnit zhruba čtyři stovky lidí. „Od pátku požádalo o zrušení zájezdu do Tuniska téměř 400 klientů. Devadesát procent z nich si vybralo nový zájezd . Nejčastěji poletí do Bulharska, Turecka nebo Řecka. Týká se to především klientů s odlety v nejbližších týdnech. Zbylým jsme vrátili peníze v plné výši,” informoval Novinky mluvčí cestovní kanceláře Jan Osúch.
Když není náhrada, nastupuje storno
O něco smolnější situaci čelí někteří klienti CK Ulysses. Ta provozuje vlastní cesty pouze do Tuniska a v rámci jiných destinací funguje jen jako cestovní agentura, tedy přeprodává zájezdy jiných CK. Výměna za jinou ekvivalentní dovolenou tak v tomto případě ze strany CK nepřipadala v úvahu a vzhledem k tomu, že ministerstvo zahraničí nevydalo doporučení necestovat do země, dostali klienti na výběr: Buď do Tuniska odletí, nebo se musí smířit s vysokým storno poplatkem.
„Cestovní kancelář nás informovala e-mailem o tom, že můžeme buď do Tuniska normálně odcestovat tak, jak bylo plánováno, anebo čelit storno poplatku. Vzhledem k tomu, že k tomu útoku došlo těsně před odletem, tak by bylo storno stoprocentní. Cestovní kancelář přišla s nabídkou, že nám vrátí aspoň 25 procent z ceny zájezdu, a tak pro nás storno poplatek činil i tak 75 procent. Nebáli jsme se ani tak dalších útoků, ale teď bychom si tam tu dovolenou prostě v klidu neužili,” uvedla klientka CK Ulysses, která si nepřála být jmenována.
Sluší se dodat, že cestovní kancelář klientce nabídla i jiná letoviska v rámci země, to se však s odezvou nesetkalo, a ta tak nakonec doopravdy se spolucestujícími využila možnost 75% storno poplatku.
Kancelář zatím kontaktovalo asi 300 lidí s dotazem na svůj zaplacený zájezd do Tuniska.
Zklamání klientky je pochopitelné kvůli tomu, že cestovka figuruje na stránkách AČCKA (Asociace českých cestovních kanceláří a agentur) jako cestovní kancelář obsluhující Tunisko, Turecko a Itálii a z webových stránek CK není na první pohled jasné, že sami pořádají pouze zájezdy do Tuniska.
„Pokud má na svých webových stránkách asociace uvedeno něco jiného, je to chyba, za kterou se vám i klientům omlouvám a samozřejmě budeme asociaci kontaktovat s žádostí o opravu. Letecké zájezdy do Turecka jsme skutečně pořádali, ale to bylo v roce 2011,” informovala Novinky Ivana Čeňková z CK Ulysses. Ta taktéž informovala o důvodech, kvůli kterým činí storno 75 procent z ceny.
Prohlášení CK Ulysses |
---|
Ve chvíli, kdy v letošním roce došlo ke střelbě v muzeu Bardo v měsíci březnu, kdy nebyla ještě hrazena letecká přeprava i ubytování a služby do Tuniska, jsme mohli a také naše cestovní kancelář okamžitě přistoupila k bezplatné výměně zájezdů do Tuniska za zájezdy od jiných pořadatelů zájezdů (protože naše CK je pořadatelem leteckých zájezdů pouze do Tuniska), k tomuto postupu jsme mohli přistoupit proto, že jsme mohli úhrady zájezdů od klientů, které nebyly ještě hrazeny zástupcům leteckých společností a do Tuniska, převést na účet nového pořadatele zájezdu. Nicméně v době, kdy k tragickému útoku došlo v pátek 26.6.2015 odpoledne a odlet je již 29.6. v pondělí či 30.6. v úterý, to již bohužel nelze, protože zájezdy naše CK neruší a úhrady za zájezdy do Tuniska byly již převedeny jak zástupcům leteckých společností, garantům letů, tak tuniským obchodním partnerům do Tuniska, potažmo hotelům. Letecká doprava (v plné výši) a služby v Tunisku jsou hrazeny minimálně dva až tři měsíce dopředu (dle smlouvy s daným partnerem) a vzhledem k tomu, že jsme seriózní partner, máme tyto služby všechny až do půlky září uhrazeny. Pokud tedy rozklíčujeme cenu zájezdu, kterou hradil klient, znamená to, že úhrada od klienta je cca v 90-95% výši převedena a není na účtu naší CK a v případě, kdy klient neodletí na svoji dovolenou, sedačka v letadle, sedačka v autobuse zajišťujícím transfery v destinaci a pokoj v hotelu zůstanou prázdné, nikdo nečerpá ani stravu, kterou měl klient zaplacenu. My vracíme klientovi 25 % ceny, vracíme mu tedy daleko více, než činí naše provize ze zájezdu. |
Předčasný návrat nevyšel jedné rodině
Obtíže se zcela nevyhnuly ani těm, kteří po teroristickém útoku chtěli odcestovat zpět do republiky, ač šlo evidentně spíše o výjimky. Josef Mikaska, který trávil svou dovolenou ve 100 kilometrů vzdáleném Hammametu, se snažil se svou rodinou vrátit do ČR okamžitě po incidentu. Cestovní kancelář Blue Style mu však nemohla vyhovět vzhledem k tomu, že další spoj zpět do ČR byl již zcela zaplněný.
„Některým lidem se podařilo získat volná místa na sobotu ráno. Ostatním byl ale odlet zamítnut s tim, že pro nás více udělat nemohou. Nevycházíme mimo hotel a na pláže se dětí bojí a jít tam nechtějí. Také jsem fotil místa, kde jste si od rána do večera téměř neměli kde lehnout. Ta teď zejí prázdnotou. Když lidé slyší jakýkoliv nestandardní zvuk, okamžitě zděšeně sledují, o co jde,” informoval Novinky e-mailem Mikaska.
„Žádosti našich klientů na předčasný návrat z Tuniska do Prahy jsme vyřizovali postupně tak, jak se na nás klienti obraceli a dle našich možností jsme je navrátili zpět do ČR. Týkalo se to celkem 15 osob. Bohužel požadavek této rodiny se nám jako jediný již nepodařilo z důvodu plné obsazenosti našich letadel úspěšně vyřídit. Tito klienti se během pondělka vrací svým plánovaným spojem do ČR. Podle našich delegátů, kteří jsou s klienty v neustálém kontaktu, žádné další poptávky na předčasný návrat klientů do republiky neevidujeme,” reagovala ředitelka CK Blue Style Lenka Berberi.
Může se vám hodit na službě Firmy.cz: