Článek
Celkem čtyři kontroly pasu musel projít třiačtyřicetiletý podnikatel Allan Poole, aby se dostal z Prahy domů. A prošel. Pouze v Amsterdamu ho nechtěla pustit automatizovaná brána, a tak zvolil tradiční cestu. Lidský element selhal a on byl tak o krok blíže domovu, kam se nakonec bez potíží dostal.
„Vůbec nikdo si toho nevšiml. Celé mi to došlo, až když jsem přijel domů. V Amsterdamu mě to nechtělo pustit přes automatizovanou e-bránu, tak jsem šel k běžné kontrole a prošel,” uvedl Poole pro britský The Independent s tím, že prošel i přes pracovníka imigrační policie zcela bez potíží.
Výrazně hůře je na tom jeho kamarád Steve Vincent, který tak uvízl v Praze a bez platného cestovního dokladu nemůže vyrazit zpět domů. „Oba jsme asi trochu zestárli, máme podobně ošoupané pasy, a když jsme se ubytovávali v hotelu, tak jsme si je museli prohodit,” popsal Vincent, jak k záměně došlo.
Hey, @KLM - you let my friend travel from Prague to Newcastle on my passport (after we swapped by mistake). You shouldn’t have let him on the plane. I’m trapped in Prague. What are you going to do about it?
— Steve Vincent (@SteveVincent23) February 19, 2019
Vincent a Poole jsou skutečně stejně staří a s oběma očima zavřenýma by se dalo říci, že si jsou i trochu podobní. I tak by však tato chyba na pasové kontrole měla být odhalena při nástupu do letadla. To se však evidentně nestalo. Brit z toho na Twitteru viní leteckou společnost, avšak tuto přednástupní kontrolu neprovádějí pracovníci daných aerolinek, ale handlingu. Ti se však brání tím, že to po nich tato letecká společnost nevyžaduje.
Byl odbavený po internetu
Podle tiskové mluvčí společnosti Czech Airlines Handling, která lety KLM odbavuje, měl cestující již provedené odbavení on-line, při kterém potvrzuje, že má platný cestovní doklad. Na letišti se tak po bezpečnostní kontrole dostavil rovnou do odletové čekárny, uvedla pro Novinky Kateřina Pavlíková.
„Jelikož se jednalo o let v rámci Schengenského prostoru, postupovali jsme podle pravidel této letecké společnosti, která další kontrolu dokladu při nástupu do letadla nevyžaduje. K pochybení ze strany našich zaměstnanců tak nedošlo,“ tvrdí Pavlíková.
Dvoudenní čekání
Vincent tak musel zažádat o vydání dočasného cestovního pasu, aby mohl odcestovat zpět do vlasti. Vyjma 100 liber, které za něj musí zaplatit, jej následně čeká rušení toho původního a žádost o nový.
„Britští občané žádají o vydání náhradního cestovního dokladu online. Mohu jen potvrdit, že panu Vincentovi poskytujeme konzulární součinnost. Vydání náhradního cestovního dokladu trvá dva pracovní dny,” řekl Novinkám mluvčí britské ambasády v Praze.