Článek
„Vzhledem k epidemiologické situaci jsme dlouho nevěděli, zda historické vlaky na Králicko letos vyjedou. Díky postupnému rozvolňování jsme se domluvili na jízdách v časově pozměněném režimu a celkovém počtu sedmi vypravených souprav. Ty budou čistě parní a nebude tak docházet ke střídání s motorovou soupravou. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává stejná jako v posledních letech,“ upřesnil pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD).
Tahounem každé historické soupravy bude lokomotiva 431.032 tzv. Ventilovka z roku 1927. Jméno rakouská mašina dostala podle atypického rozvodu páry ventily, jejichž pomocí strojvůdce reguluje výkon.
Lokomotivy o výkonu 540 kW dosahují rychlost až 60 kilometrů v hodině. Původně jezdily pro společnost Osterreichischen Bundesbahn a později slovenské a jugoslávské železnice.
Království železnic na Smíchově hrozí kvůli koronaviru zánik. Návštěvníky teď láká na virtuální realitu
Majitelem jednoho z exemplářů je společnost Vonwilerka ze Žamberku. Lokomotiva před tím působila u společnosti Eurovapor v jižním Německu, kam se dostala v roce 1977 po ukončení parního provozu v Rakousku.
Ventilovkou taženou soupravu tvoří pětice historických vozů, z nichž jeden nabídne občerstvení a další přepravu kol či kočárků. „V případě nepříznivých klimatických podmínek a zákazu provozování parních lokomotiv bude připravena motorová lokomotiva T435 Hektor z roku 1958. U parní soupravy je plánovaná kapacita 190 osob,“ doplnil Netolický.
Dopravci plánují letošní historické jízdy doplnit o doprovodný program. „V rámci srpnových jízd plánujeme vypravit historický autobus z Lichkova na Dolní Moravu a zvláštní vlaky z Dolní Lipky do Štítů,“ uvedl mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík.
Do Česka se vrátil unikátní trolejbus Škoda 14TrE, za oceánem jezdil přes dvacet let
Cena jízdenek bude odvislá od běžných tarifů Leo Express a IREDO s doplatkem 50 korun na podporu údržby a obnovy historických vozidel.