Článek
Podle vyjádření úřadu pilot usnul za kniplem a minul svůj cíl. Po probuzení a otočení letadla se mu ale podařilo bezpečně přistát. Přesto je incident vyšetřován jako závažný přečin, výsledek šetření by měl být znám v březnu příštího roku. Jelikož společnost Vortex Air nabízí charterové lety mezi Tasmánií a King Islandem, operuje pouze s malými letadly, která řídí jeden pilot a vejde se do nich jen devět lidí.
#Travel - Pilot overshoots landing by 50km after falling asleep on flight from Tasmania to King Island - https://t.co/GKzxqGyfV6 #Travalogy pic.twitter.com/PMzLWOyh1U
— TRAVALOGY 🌎 (@travalogycom) 27. listopadu 2018
Piloti usínající v kokpitu jsou podle Independentu poměrně častým jevem. Zhruba 56 procent pilotů v průzkumu britské odborové asociace BALPA z roku 2013 přiznalo, že někdy při řízení letadla usnulo. A 29 procent z nich uvedlo, že při probuzení zjistilo, že jejich kopiloti rovněž spí.
Podle expertů je únava způsobená nedostatkem spánku mnohem větším rizikem než občasné usínání v kokpitu. „Žádný stroj se v historii letectví nezřítil jen proto, že by pilot usnul při řízení,“ uvedl bývalý pilot britského Královského letectva a redaktor serveru Flight Global David Learmount. „Nikdy se to nestalo. Ale nehody kvůli únavě? Těch bylo mnoho a mnoho.”
Většinou letadla stejně běží na autopilota, takže krátký šlofík nebývá zásadním problémem. Jelikož však přelet z Tasmánie na King Island trvá asi 45 minut, nezdá se to jako ideální trasa pro spánek.