Hlavní obsah

Češi propadají jachtingu, zájem o plavby na moři roste

Zájem o plavbu na námořních jachtách mezi Čechy v posledních letech roste. Loni přibylo do evidence ministerstva dopravy téměř 1200 nových oprávnění kapitánů námořních jachet, nejvíce od roku 2000. Stát nyní eviduje 9000 námořních jachtařů. Uvedla to mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Foto: Profimedia.cz

Češi si mnohdy dělají kapitánský kurz i v zahraničí, třeba v Chorvatsku. Ilustrační foto.

Článek

Zájem o kapitánské průkazy na námořní jachty v Česku začal výrazně růst před pěti lety. Od roku 2013 ministerstvo dopravy vydalo každoročně nejméně 1000 oprávnění. Před tímto rokem se počet vydaných oprávnění pohyboval kolem 400 až 500 ročně.

Podle prezidenta České asociace námořního jachtingu Martina Blagoeva jde o jeden z turistických trendů posledních let. Nárůst v posledních letech je podle asociace ovlivněn například zlepšující se ekonomickou situací, kdy si čeští turisté mohou častěji dovolit pronajmout či koupit loď k rekreačním plavbám na moři.

Číslo, které eviduje ministerstvo dopravy, ale není konečné. Mnoho lidí absolvuje kurz na dovolené v zahraničí, především v Chorvatsku. Oblíbené jsou podle Blagoeva také anglické kurzy RYA. Kolik lidí v Česku vlastní kapitánské oprávnění platné alespoň v jedné zemi, je proto obtížné odhadnout.

U námořního jachtingu neexistují žádné globální nebo celoevropské standardy, každá země má vlastní podmínky pro získání kapitánského oprávnění. Podle ministerstva dopravy má stát dohodu s řadou evropských států na uznávání českých průkazů. Ty jsou platné například v Chorvatsku nebo Slovinsku. Podle Rezkové obvykle tuzemské průkazy akceptují také Černá Hora, Itálie nebo Řecko, ve kterém však úřady vyžadují přítomnost alespoň dvou osob na lodi s průkazem.

Vedou hlavně plachetnice

Zájemci o české kapitánské oprávnění pro námořní jachty musí absolvovat výcvik, kdy musí odjet alespoň 100 námořních mil včetně jedné noční plavby, obvykle během jednoho týdne. Další podmínkou je vykonání teoretických a praktických zkoušek před jachetním instruktorem. Zároveň musí být zdravotně způsobilí podle potvrzení lékaře s námořními zkušenostmi.

Rostoucí zájem potvrzují společnosti, které nabízejí kapitánské zkoušky a pronájem a prodej lodí. Mezi prodejci námořních lodí roste zájem především o plachetnice. Podle Roberta Půčka z Avar Yachtu se obrat v segmentu plachetnic zvýšil o 100 procent, u motorových lodí zhruba o pětinu. Stabilně se nejvíce prodávají nafukovací čluny s menšími motory. „Předpokládáme, že důvod nárůstu je vzrůstající obliba jachtingu a lodních sportů,“ řekl ČTK.

Zvýšený zájem o námořní plavby lze vypozorovat i v rostoucí internetové inzerci lodí a lodního vybavení. Podle produktového manažera inzertního serveru Sbazar.cz se počet inzercí v souvislosti s loděmi a plavbou od počátku roku zdvojnásobil na současných 949 odkazů.

Výběr článků

Načítám